Den pro Ludmilu
Probouzím se do zvuku kapek deště. Kolem mě se převalují a pochrupují další spáči. Jsem na statku v jižních Čechách. Jezdím sem už přes 25 let, když potřebuji zastavit, ověřit si směr, připomenout si, co je v životě důležité. A za Ludmilou Chrášťanskou. Přijet sem je pro mě jako přijet domů. Tentokrát jsem přijela jen za Ludmilou – která před necelými dvěma týdny zemřela. Rozloučit se, zavzpomínat, poděkovat.
Snídáme v sále, na zemi, v kruhu kolem hrnců s kaší a meltou, mísy s ovocem, pomazánek a chleba. Je nás víc než padesát. Některé tváře jsou mi známé, většina ne. Usmíváme se na sebe, víme, že když tu jsme, máme něco společného. Po snídani mám službu na nádobí. A uvědomuji si, že tak trochu čekám, že se Ludmila objeví ve dveřích kuchyně.
Dopoledne věnujeme tancům dávných tradic, které Ludmila jako první v Česku představila a předávala. Držíme se za ruce, opakujeme jednoduché sekvence kroků a zpíváme mantry a posvátná slova různých národů a náboženství. Padesát hlasů, dvě kytary, dva kruhy, jeden buben. Slova dávné moudrosti nás všechny kotví na jednom místě. Pohledy do očí při otočkách, dotek rukou sousedů, a pocit sounáležitosti a jednoty najednou není žádný teoretický koncept.


První slzy mi tečou už při prvním tanci. A pak při mantře, kterou znám už určitě přes dvacet let. V duchu si představuji sebe samu před těmi lety, v menším kroužku účastníků víkendového programu, a Ludmilu v kruhu mezi námi, v barevných šatech, s nekonečně laskavým pohledem a nakažlivým úsměvem. Polykám slzy vděčnosti, zpívat nemůžu, tak dýchám a vzpomínám, co všechno jsem se tady naučila, o sobě i o druhých. Dopolední tance uzavíráme s refrénem „To love, serve and remember“.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









