O předloňskou výstavu Toyen: Snící rebelka byl ve Valdštejnské jízdárně v Praze takový zájem, že byla na dlouhé týdny beznadějně vyprodaná. To je fakt, který je nicméně nutné doplnit kontextem, že Národní galerie musela kvůli covidovým opatřením radikálně snížit kapacitu expozice. A právě zařazování života a díla umělkyně do souvislostí si vzala za cíl Andrea Sedláčková v čerstvě vydané knize Toyen. První dáma surrealismu.
Šestapadesátileté filmařce se podařilo najít klíč k biografii ženy, která se narodila v Praze jako Marie Čermínová (1902–1980). Už loni o ní natočila dokument Toyen, baronka surrealismu, který postavila na výpovědích majitelů obrazů nedozírných hodnot, ale nebyla to šťastná volba. Příběh malířky zahalené mýty, ale v jádru levicové rebelky vysmívající se komerci a sběratelskému pozérství, byl najednou plný floskulí spokojených milionářů. Až nyní si dovolila použít vlastní empatickou perspektivu.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].