Ekologicky / ekonomicky
Bezobalové obchody v Česku zavírají. Touhu zákazníků po čistším životě zabily lockdowny a inflace
Kdo nezavřel, hledá nové cesty, jak přežít
Ještě v roce 2019 to vypadalo, že otevřít bezobalový obchod je sázka na jistotu. Ekologie a omezování obalových odpadů byly tématem pro stále víc nakupujících. Množství bezobalových prodejen napříč Českem skokově rostlo. Od prvního pražského bezobalového obchodu v roce 2015 až k téměř 120 obchodům na přelomu let 2019–2020. Nejdřív se do nich chodilo pro ořechy, rýži a luštěniny, postupně do sortimentu přibývala také bezobalová drogerie, kosmetika a čerstvé mléčné výrobky či zelenina. Možnost omezit svoji odpadní stopu využívalo stále širší spektrum lidí a vyráželi nakoupit s vlastními dózami, plátěnými pytlíky či sklenicemi.
A pak přišel covid. Bezobalovky byly zvyklé na sezonní propady v létě, k těm se ale od začátku covidu přidaly propady lockdownové. „Úbytek zákazníků jsme pocítili v úplně první vlně covidu na jaře 2020, kdy lidé nevěděli, co je čeká, a s tím přišel velký strach. Ale pak nakonec tržby vzrostly tím, že lidé vyhledávali menší obchody,“ popsala loni pro ekologický časopis Sedmá generace Kristýna Wernerová z trutnovského obchodu Krok.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].