0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Anketa1. 4. 2023

Ministerstvo školství zvažuje inovaci předmětů hudební a výtvarná výchova – mají být rozpuštěny do jednoho uměleckého předmětu. Co vám osobně tyto předměty daly?

Astronaut
Fotka autora Jiří Raiterman
Jiří Raiterman
vedoucí vzdělávacího oddělení Centra pro současné umění DOX
Na výtvarku ani na hudebku na základní škole nemám skoro žádnou vzpomínku. Ale byly to právě výtvarno a hudba, které mě zachránily v osobní krizi („takový ty pitomý depky“) v pubertě. Může to být náhoda, nemusí. Filmy, knihy, představení, bez kterých by byl život chudší, byly taky trochu náhody, ale osudové. Protežovat z mnoha uměleckých oborů pouze dva je dnes nepochopitelný přežitek. Aktuální iniciativu MŠMT vnímám jako cestu správným směrem, byť se spoustou otazníků. Mnohem osudovější je ohrožení podílu uměleckých oborů při vzdělávání a učení dětí. V době algoritmů se na náhodu jen hraje a tahle hra náhodným setkáním nepřeje.
Fotka autora Nikola Mucha
Nikola Mucha
hudebnice, kapela Mucha
Navzdory tomu, že jsem prvních dvacet let strávila v Kyjově, jen díky hudebce znám většinu lidovek. Rovněž mi hudební výchova na ZŠ napravovala studijní průměr i reputaci u učitelů, protože to byl snad jediný předmět, kde jsem měla možnost zaválet a suverénním vokálním projevem přesvědčit laxní učitele, že má moje existence nějaký význam. A jak může být pro mutující chlapce traumatizující zpívat před celou třídou, jsem zjistila taky v hodinách hudebky na druhém stupni – velmi zásadní poznatek! Chodila jsem i do sboru Modráčci, tam jsem se taky naučila spoustu písniček, ale vyhodili mě za kázeňské problémy. Díky výtvarce vím, že neumím kreslit ani malovat (donedávna jsem nevěděla, jaký je v tom rozdíl), naštěstí na nás nebyly kladeny žádné speciální nároky, výborně se tedy ve výtvarce spalo. Jednou jsem omylem vypila tuš.
Fotka autora Galina Miklínová
Galina Miklínová
animátorka a ilustrátorka
Do školy jsem chodila na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let v Ostravě a mám pocit, že podle toho výuka i vypadala. Hudební výchovu jsem vždy přetrpěla a na tu výtvarnou si paradoxně vlastně vůbec nepamatuji, neexistuje žádná složka s výkresy z té doby, žádné iniciační dílko. S trochou cynismu lze dodat, že možná i tento učební přístup mě později formoval na mé cestě.
Někdy se mi zdá, že mé děti to budou mít podobně, že se ve výuce obou předmětů téměř nic nezměnilo. Z tohoto důvodu bych určitou transformaci a rozšíření přivítala, ovšem nevím, zda sloučení dohromady je ta správná cesta. Aby nám nakonec nevznikl pověstný dort v hrnci!

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc