Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Kontext

Vždycky to byla dojná kráva

S profesorem sportu a geopolitiky Simonem Chadwickem o obchodu s mistrovstvím světa a jedné záhadné schůzce v pařížském prezidentském paláci

Simon Chadwick • Autor: Lora BARRA
Simon Chadwick • Autor: Lora BARRA

Vaše nová kniha se věnuje byznysu se světovým fotbalovým šampionátem (The Business of the FIFA World Cup, Byznys fotbalového mistrovství světa). Jak byste tohle podnikání shrnul?

Hlavní turnaj nejpopulárnějšího sportu byl pro FIFA vždycky dojná kráva. Když se podíváte patnáct nebo dvacet let nazpět, tak byly peníze spojené s přípravami mistrovství světa, tedy s výstavbou stadionů nebo infrastruktury, v porovnání s dneškem skromné (MS v Jihoafrické republice v roce 2010 vyšlo přibližně na tři miliardy dolarů, výdaje na přípravu MS v Kataru se pohybují kolem 200 miliard pozn. red.). Rozdělení zisků mezi jednotlivé složky, tedy mezi jednotlivé národní fotbalové asociace, se ale nemění.

Jaké hlavní příjmy tedy FIFA z mistrovství světa má?

Součástí byznys modelu FIFA jsou v poslední době například i investice do NFT nebo kryptoměn. A samozřejmě je to tradiční televizní vysílání, které je hlavním tahounem zisků. Pak to jsou i prodeje lístků, i když si nemyslím, že zisky z něj byly zvláště v posledních dvaceti či třiceti letech příliš důležité. A v době kolem mistrovství světa je významné i vydávání licencí, například na fotbalové kartičky (v roce 2018 byl celkový obrat něco přes pět miliard dolarů, z čehož televizní práva tvořila tři miliardy pozn. red.).

Kdo z turnaje těží a jak moc?

Dobrá otázka a moje jednoduchá…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].