0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda24. 7. 20224 minuty

Reklama na Čapáku? Ano, ale...

Detektivové a žalobci odložili vyšetřování možného daňového úniku Agrofertu

Městské státní zastupitelství v Praze potvrdilo rozhodnutí detektivů odložit vyšetřování případu možného daňového podvodu skoro třicítky firem z holdingu Agrofert, který měly spáchat před deseti lety pomocí placené reklamy umísťované na tehdy ještě rozestavěném a nikým nenavštěvovaném Čapím hnízdě.

V letech 2009–2013, tedy v době, kdy farma formálně nepatřila majiteli Agrofertu Andreji Babišovi (ve skutečnosti ji ale ovládal), si reklamu na Čapím hnízdě kupoval výhradně jeho holding Agrofert. Babišových 27 firem takto Babišově farmě zaplatilo za reklamní prostor podle výkazů v účetnictví celkem 272 milionů korun. Před třemi lety, kdy policie zahájila vyšetřování, nebylo zřejmé, zda vůbec na stavbě nějaká reklama firem Agrofertu byla, a pokud ano, jaká. Policistům také nedávalo finančně smysl propagovat potravinářský a chemický komplex na stavbě stojící v polích.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Policie a státní zástupci měli podezření, že reklama, ať už fiktivní, nebo skutečná, má skrytý účel. Zaprvé, společnosti Agrofertu si mohly peníze vyúčtované na reklamu odečíst z daní. Zadruhé, mohlo jít o skryté financování stavby Čapího hnízda, přesně řečeno o peníze použité na splácení úvěru. To mohlo být součástí taktiky, jak získat od Evropské unie podvodně padesátimilionovou dotaci, za což je Andrej Babiš obžalován. Evropská unie poskytuje dotace jen na projekty, které si na sebe vydělají a reklamou od svých vlastních firem mohl Andrej Babiš vytvořit zdání, že v tomto smyslu projekt…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc