Světovými kiny aktuálně radostně skotačí jednorožec. Má jméno Top Gun: Maverick a jednorožec zde zosobňuje v kinematografii věc vzácnou – téměř jednohlasnou shodu mezi názorem kritiků a diváků, notabene shodu v pohledu na popcornový letní velkofilm. Od své premiéry na konci května se na nejnovější snímek Toma Cruise a pokračování jeho filmu Top Gun z roku 1986 snáší v médiích v podstatě unisono chvála jako na po všech stránkách uspokojující zážitek. I když producentům aktuálně lehce kalí radost pár dnů stará žaloba, kterou podala rodina pilota, o němž pojednával novinový článek, z nějž vycházel původní film, diváci za pokračování nechali v době vzniku tohoto článku v pokladnách kin už přes 550 milionů dolarů. Producenti ve studiu Paramount začínají nejspíš tajně doufat v to, co by je ještě před pár týdny ani nenapadlo. Že by se mohl film vyšplhat ke snové miliardě dolarů na celosvětových tržbách, což by z něj udělalo Cruisův vůbec největší komerční úspěch.
Ve všeobecném nadšení z filmové události, která táhne diváky zpět do postpandemických kin, může zaniknout fakt, že úspěch Top Gun: Maverick nebyl pravděpodobný. Jednička sice byla komerčním hitem, ale kritici tehdy psali o bezduché propagandě či bezostyšné reklamě, která hlavně prodává to, že prodává – slovy dobové recenze kritičky časopisu The New Yorker Pauline Kael.
Třicet šest let je navíc propastná doba, aby případní fanoušci původního filmu netrpělivě brali kina útokem. Kromě…

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin: