18R_foto Marek Švehla
Nejfotografovanější hromada šrotu • Autor: Marek Švehla

Proč na Ukrajinu jezdíte? Píší nám občas čtenáři (i nečtenáři). Někteří takové reportážní cesty považují za zbytečně riskantní, stačí prý přebírat texty zahraničních médií. Jiní tvrdí, že to není naše válka, tak proč zrovna jí věnovat pozornost. Padají i argumenty, že už všechno víme, další články údajně nejsou potřeba.

Nejjednodušší odpověď zní: Píšeme o Ukrajině, protože je to naše práce. Novináři informují o důležitých událostech a válka tak velkého významu na území Evropy mezi ně patří. Ruskou válku proti Ukrajině navíc nevnímáme jako vzdálený cizí konflikt. Je náš. Psali jsme to už v prvním čísle, které po útoku vyšlo: tohle je válka proti našemu světu. Vladimir Putin vytáhl s armádou proti svobodnému světu, takže musíme vědět, co se na Ukrajině děje a jak ji podpořit. Ze stejného důvodu demokratická Evropa – včetně Česka – Kyjevu pomáhá. To není projev altruismu, ale sebeobrany.

Reklama
Reklama

Vedle té fyzické ovšem probíhá i „informační“ válka. Rusko tvrdí, že důkazy o jeho zločinech jsou zinscenované. Někdy ukazuje záběry, kde se mají mrtvoly hýbat, jindy říká, že jsou to jen nafouknuté figuríny. Detailní analýza pak ukázala, že k žádnému pohybu mrtvol na záběrech nedošlo, a figuríny byly vyfotografované z natáčení několik let starého ruského filmu. Experti z The New York Times navíc při analýze satelitních snímků z Buče zdokumentovali, že mrtví byli na ulicích už v době, kdy místo ještě okupovali Rusové.

01
Před ruským velvyslanectvím v Praze si dnes lidé připomněli civilní oběti masakru v ukrajinské Buči a v dalších městech, která obsadila ruská armáda. Účastníci happeningu sugestivně ztvárnili záběry z fotografií, které před týdnem obletěly svět • Autor: Milan Jaroš
02
Autor: Milan Jaroš
03
Autor: Milan Jaroš
04
Autor: Milan Jaroš
05
Autor: Milan Jaroš
06
Autor: Milan Jaroš
07
Autor: Milan Jaroš
08
Autor: Milan Jaroš
09
Autor: Milan Jaroš
10
Autor: Milan Jaroš
11
Autor: Milan Jaroš
12
Autor: Milan Jaroš
13
Autor: Milan Jaroš
14
Autor: Milan Jaroš
15
Autor: Milan Jaroš
Celá fotogalerie Zavřít fotogalerii

Novináři nejsou jen zapisovateli událostí. Jsou také svědky historie. Když naši reportéři projíždějí Ukrajinou, navštěvují různá místa, mluví s mnoha lidmi… získávají tak unikátní znalost a chápou kontext událostí. Jedno místo by možná někdo teoreticky dokázal „upravit pro Západ“, ale nikdo není schopen manipulace na území celé země. Proto je důležité, aby na místě byli novináři z Portugalska, Německa, Rakouska či Česka. Stávají se svědky historie, o které vyprávějí ve svých zemích. Pro různé manipulátory je pak těžší (byť většině je to samozřejmě jedno) argumentovat, když tam na rozdíl od novinářů nebyli.

Na Rusku je mimo jiné pozoruhodné, jak snadno lze zmanipulovat a informačně uzavřít tak velkou společnost. Ano, dnes tam téměř nejsou svobodná média, ale kdyby lidé chtěli, zjistili by si vše podstatné. Ruský režim dokázal lidem vsugerovat, že nezávislé informace hledat nemají. Bez svobodných médií se Putinovi podařilo naplnit slavné heslo z románu George Orwella 1984: „Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomost je síla.“

Pokud si ale budeme nalhávat, že tuto slabost mají v krvi jen Rusové, brzy dopadneme stejně. Nemocí „uzavření se před realitou“ trpí i velká část obyvatel západního světa, a tu a tam dokonce každý z nás. Proto je třeba stále hledat pravdu. A i proto vám v tomto čísle nabízíme reportáže Tomáše Brolíka, Ondřeje Kundry a Marka Švehly z Kyjeva, Buče, Záporoží či Charkova.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

inspirativní čtení vám přeje

Erik Tabery
šéfredaktor

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Erik Tabery

šéfredaktor

tabery-bratislava
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 2275

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte