0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura28. 11. 202112 minut

Tramvaj do stanice snění

Před devadesáti lety vznikla filmová továrna, kterou prošly celé československé dějiny

Mít vizi a těžkou hlavu. (Miloš Havel a Václav M. Havel na natáčení filmu Rozina sebranec v roce 1944. Barrandov už pět let patřil nacistům.)

Z centra Prahy to trvalo dvacet minut tramvají číslo 5 a pak po stezce chvíli pěšky. Nebo pozvolna speciálním autobusem serpentinami zaříznutými do vápencového kopce. Na konci jako by čekal jiný svět. Fantazie se tu prolínala s romantikou, jako se funkcionalismus setkával s novoromantickými prvky v elegantních, čistě strohých liniích bílých budov. Restaurace Terasy s bazénem navozovaly dojem luxusních přímořských letovisek. Precizní kvádr filmových studií s černým pásem oken symetricky rozdělený věží, zrozený v hlavě architekta Maxe Urbana, fungoval jako vykřičník modernity. Barrandovský komplex byl ve třicátých letech výjimečným místem, které odráželo podnikatelského ducha první republiky, a pozoruhodným záměrem bratrů Havlových ze zámožné rodiny pražských stavitelů. Barrandovské ateliéry, pro něž se vžil zkrácený název Barrandov, se postupně staly i synonymem československé kinematografie. Se všemi jejími vzlety a propady, hvězdnými i temnými momenty. Před devadesáti lety, 23. listopadu 1931, se zde poprvé koplo do země. Za čtrnáct měsíců se v ateliérech natáčela detektivka Vražda v Ostrovní ulici. Příběh devadesátileté filmové továrny a kulturní instituce v jednom je příběhem tisíců filmů, které v ní vznikly. Tisíců lidí, kteří je tvořili. A také několika mýtů. A k tomu navrch příběhem československého státu a společnosti napříč 20. stoletím.

Rychle na vrchol

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Rozhodnutí o stavbě ateliérů na kopci za Prahou se mohlo klidně zrodit někde mezi střílením…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc