0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kontext10. 11. 20198 minut

Pořád je co dohánět

Proč by učitelé měli brát přes 50 tisíc a proč se jen tak nedočkají

Stávka, při níž minulou středu zrušilo nebo omezilo provoz na tři tisíce škol, prozatím nemá žádný bezprostřední efekt. Stávkující učitelé žádali mimo jiné zvýšení platů o dříve avizovaných 15 procent, vláda dál počítá s deseti a další zvýšení slibuje rok poté. Nic se nemění ani na způsobu rozdělování peněz, se kterým odbory nesouhlasí.

Ministr školství Robert Plaga protest odbyl s tím, že naplno šla do stávky jen menší část škol a že reagovat není třeba. Na druhou stranu uznal, že frustraci učitelů „vnímá“, že pro ně má vzhledem k dlouhodobému podfinancování pochopení a že se bude snažit nízké platy dál řešit.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Čísla – ať už ta vládní nebo z nezávislých studií – jednoznačně ukazují, že Česko má v odměňování učitelů co dohánět.

Není diplom jako diplom

„Z posledního místa jsme se nijak zásadně neposunuli,“ prohlašuje k mezinárodním tabulkám učitelských platů jejich zřejmě největší tuzemský znalec, výkonný ředitel institutu IDEA a autor několika studií na toto téma, ekonom Daniel Münich.

Tu poslední uvádí grafem, který podle něj situaci vystihuje nejlépe. Vychází z dat OECD, sdružující 34 nejbohatších zemí světa, a Česko v něm opravdu zaujímá úplně poslední místo. Graf ukazuje, kolik berou učitelé v porovnání s jinými vysokoškoláky v dané zemi, což umožňuje elegantně očistit data od měnových kurzů a rozdílů v životní úrovni napříč světem. Jde zkrátka o to, jak si učitelé vedou v rámci svojí země. V Česku skončili učitelé vůči vysokoškolákům jen na 61…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc