Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Kultura

Vzpomínky, které zbudou

Zloději, vítězný snímek z Cannes, urychlili cestu japonského režiséra Hirokazu Kore‘edy z artového ghetta

Shoplifters (2018) - filmstill
Ukradnout si štěstí. (Zloději) • Autor: Film Stills, Profimedia

Vítězství někdy přichází potichu. Jako v případě japonského snímku Zloději, který na jaře získal hlavní trofej, Zlatou palmu, na festivalu v Cannes před filmy, o nichž bylo kvůli jejich aktuálnímu politickému náboji (třeba BlacKkKlansman amerického režiséra Spikea Leea) slyšet na francouzské Riviéře podstatně více. Nenápadný triumf – a pro Japonsko Zlatá palma po jednadvaceti letech – ladil se samotným filmem o netradiční rodině na okraji společnosti, o němž kritici psali během festivalu jako o „lehkém“. Ne nutně ve smyslu náročnosti na pochopení, ale v servírování zásadních společenských otázek a jasně formulovaných poselství, kterým se v Cannes historicky daří. Až mohl vzniknout dojem, že si Cannes oceněním neokázalého snímku strategicky udržuje globální dosah podporou zajímavých autorů z Asie. Japonský režisér Hirokazu Kore‘eda, o němž Hollywood Reporter napsal, že ve svých filmech „šeptá, místo aby křičel“, se ve francouzské soutěži objevuje pravidelně. Poprvé v roce 2001, před pěti lety získal cenu poroty za rodinné drama Jaký otec, takový syn. Festivalovou politiku tak nikdy nejde z vítězné rovnice zcela vyškrtnout. Porota ale přitakala nenápadnému autorskému stylu a univerzálnímu tématu touhy někam – k někomu – patřit. A možná, na festivalu zaplaveném politikou v podobě #MeToo, i apolitičnosti. Ze Zlodějů, kteří se jako jediný z asijských snímků dostali letos také do české distribuce, se od své festivalové premiéry stal v Japonsku…

I_obalka_R43
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 36 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R43
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 36 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jindřiška Bláhová

redaktorka, kultura

blahova
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 371
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte