0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda27. 8. 20164 minuty

Jak zrychlit rychlík

Obyvatelé jednoho z nejzastrčenějších koutů Česka se uprostřed léta dozvěděli nepříjemnou novinu: brzy budou ještě o něco více zastrčení. Řeč je o Šumpersku a Jesenicku. Kdo sem nyní chce cestovat vlakem, musí na hlavním tahu Praha–Ostrava vystoupit z rychlíku v Zábřehu na Moravě a odtud pokračovat na sever jiným spojem. V tomhle samozřejmě nejsou místní sami. Ministerstvo dopravy ale teď rozhodlo, že od letošní zimy to bude složitější. Celkem devět rychlíků ze 44, které tady denně zastaví, bude Zábřehem od prosince jen projíždět a cestující do Šumperku a Jeseníku tak budou mít menší výběr spojení. Proti rozhodnutí se vzedmula vlna nevole místních politiků. Ministerští plánovači se brání, že od příchodu soukromníků na trať se doba změnila. Aby mohl stát konkurovat dopravcům jako RegioJet nebo Leo Express, je podle jeho zaměstnanců nutné rychlíky zrychlit. A to znamená omezit zastavování.

Klady absolutně převažují

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Vymýšlení nových koncepcí železniční dopravy má pod palcem Ondřej Michalčík. Podle tohoto ministerského úředníka je dosavadní systém pocházející z roku 2009 neudržitelný. Tehdy neexistovaly služby soukromých dopravců. Jejich příchod prudce zvedl počet vlaků na českých kolejích – obzvlášť na prémiových trasách jako Praha–Ostrava. V praxi to znamená, že když po kolejích jede soukromý expres z Prahy, pomalejší rychlík musí na vedlejší kolej a to ho ještě více zpomalí. Takovým vlakem pak cestuje stále méně lidí. To je případ devíti rychlíků typu R18, které už…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc