Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přestřelka v newsroomu

Kdo dokáže ve volbách vytěžit nejvíc ze sociálních sítí?

A není u nás jejich vliv na voliče přeceňovaný? Přestřelka v newsroomu: Čermák, Javůrek, Němečková, Šídlo,Tabery, Zlatkovský

Pomůže Twitter ODS? • Autor: Ilustrace Pavel Reisenauer, Ilustrace - Pavel Reisenauer
Pomůže Twitter ODS? • Autor: Ilustrace Pavel Reisenauer, Ilustrace - Pavel Reisenauer
Twitter oznámil, že celosvětově propustí devět procent ze svých 3860 zaměstnanců. • Autor: Respekt
Twitter oznámil, že celosvětově propustí devět procent ze svých 3860 zaměstnanců. • Autor: Respekt

Miloš Čermák: To jsou dvě otázky. Položme jen jednu, jinak se nikam nedostaneme. Navíc se vzájemně ovlivňují a ta druhá je nepřesná. Kým jsou sociální sítě přeceňované? Tady se evokuje odpověď. Je důkazem, že je vliv to, že o tom děláme přestřelku?

Michal Zlatkovský: Přestřelka v newsroomu bude – zdá se – o přestřelce v newsroomu.

Miloš Čermák: Ani ne, jen si myslím, že dvě otázky nejsou dobrý začátek diskuse.

Jindřich Šídlo: Tak já k přecenění sítí: Myslím, že hlavně není s čím porovnávat. Prezidentské volby jsou opravdu něco jiného a v roce 2010 vědělo o Twitteru pár expertů jako Miloš a na Facebooku byla tak půlka lidí než dnes.

Miloš Čermák: Navíc si nemyslím, že sociální sítě někdo přeceňuje. ODS vsadila na Twitter, lépe řečeno twitterový hashtag, a tím pádem se odlišila. Kdyby dala na plakáty, že je za malý stát nebo proti korupci, tak a) si toho nikdo nevšimne, b) pokud si toho všimne, bude to směšné. Mně se to navíc líbí, protože tou kampaní jako by ODS přiznávala, že je malou stranou (počtem voličů) a že začíná znovu bojovat o voličské jádro. A to na Twitteru najde. Tu kampaň hodnotím dobře i ze sobeckých důvodů, protože si myslím, že Twitter je pro politiku skvělou platformou. Facebook je o přitakávání lidí, „kteří spolu mluví“, a málokdy se setkají s někým jiným (podívejte se, kdo se schází třeba na Jindřichově nebo mé zdi, a porovnejte to s tou Škromachovou). Twitter je otevřený, takže pokud bude mít dost různých uživatelů, umožní debatu, která bude širší a v důsledku přínosnější. Takže i když ODS nepomůže sobě, ale zvýší zájem o Twitter (a třeba tam přivede svoje, ale i další politiky), budu pořád spokojený.

Erik Tabery: Miloši, ty, král Twitteru, píšeš tak dlouhé posty? Ale k věci. Podle mě ji strany přeceňují a podceňují zároveň. Čekají, že když něco dají na síť, tak to samo začne fungovat. Myslím, že sociální sítě jsou samostatný a docela náročný žánr. Chce to nápaditost. Viděl jsem ji víceméně jen u Schwarzenbergovy kampaně během prezidentských voleb.

Miloš Čermák: Sorry, polepším se.

Jindřich Šídlo: #zkratto

Miloš Čermák: Nemyslím si, že sociální sítě jsou náročný žánr. Jen se na nich prostě líp pozná, co funguje a co ne. V jiných médiích to jde řešit „silou“, prostě dokoupíte další billboardy nebo minuty v televizi. Na sociálních sítích žije kampaň vlastním životem.

Michal Zlatkovský: Mám pocit, že pro velké strany jsou sociální sítě spíš na okraji zájmu – často jen sdílejí propagační fotky a materiály, snaha o originalitu nebo interakci s fanoušky je nulová. Na sítě víc hrají malé strany jako Svobodní a Piráti, které nemají prostředky na výraznější propagaci ve „skutečném světě“.

Hana Němečková: Miloš Čermák píše, že ODS najde na Twitteru část svých voličů a že se na této síti o politice dobře polemizuje. Proti tomu nic nenamítám, ale bude to ODS stačit? Český a slovenský Twitter odhadem používá 180 tisíc lidí. V minulých volbách do sněmovny volilo 5,2 milionu Čechů. Twitter je v Česku pořád spíše libůstkou pro pár vyvolených, nevím, jak moc se tamní debata odrazí mezi širší veřejností. Že o ODS na Twitteru mluvíme, je jedna věc, ale myslím si, že tweety a hashtagy stále většinu (bývalých i zbylých) voličů nezajímají. Přitom jsou hlavním motivem její kampaně.

Miloš Čermák: Tak oni ti twitteristé nebudou žít ve vzduchoprázdnu, navíc mnozí z nich mají dost početné publikum třeba zároveň na Facebooku, mají kamarády, rodiny atd. Já netvrdím, že ODS vytrhnou uživatelé Twitteru, ale říkám, že se mi líbí, že začíná jakoby od začátku a celkem s pokorou u lidí, kteří velmi často – jako já – byli kdysi její voliči, ovšem nějaký čas ji volit už nemohli/nechtěli.

Erik Tabery: Souhlasím s Milošem, že tím rozhodně nemohou nic zkazit. Jde však o to, čím kampaň doplní. Občas i novináři přeceňují reakce na své texty na sociálních sítích. Aby se to nestalo také stranám.

Michal Zlatkovský: Zkazit mohou, myslím, leccos – dokážu si představit, že #volím_pravici nebo pirátské „Masaryk byl prvním prezidentem České republiky“ internetově založené voliče spíš odradí. Své jisté má na sociálních sítích možná Zdeněk Škromach.

Adam Javůrek: Ten Škromach je klasický příklad a docela mě překvapuje, že se z něj politické strany víc nepoučily. Přijde mi, že investují hodně energie do facebookových stránek politických stran, ale málo do stránek politiků. Přičemž lidi podle mě budou spíš fanouškem konkrétního politika než strany. Ale vlastně chápu, že při zdejší stranické promiskuitě je docela risk investovat do konkrétních tváří…

Michal Zlatkovský: Mně investování do sociálních profilů politiků přijde mnohem smysluplnější než do profilů stran. Je tu pořád otázka, jaký vliv vlastně sociální sítě na volby mají. Obávám se, že zanedbatelný – jak psal Jindřich, je to úplně něco jiného než prezidentské volby, nefunguje tu princip my versus oni, voliči jsou příliš rozmělnění. I proto mi přijde založení kampaně ODS na hashtagu úplně pitomé.

Adam Javůrek: 

like • Autor: Respekt
like • Autor: Respekt

Miloš Čermák: Ano, nesmírně pitomé. Jako důkaz jsou tisíce tweetů a statusů na toto téma, desítky článků a mimo jiné i tato přestřelka, která by – nebýt toho hashtagu – tento týden asi byla na jiné téma. Je to fakt absolutní fail, udělat kampaň, o které se všude mluví.

Michal Zlatkovský: MČ: No jo, mluví – ale pomůže jim to ve volbách?

Potřebujete mít charismatického politika, což je těžké, když v Česku má většina politiků charisma mulčovací kůry.

Adam Javůrek: Pardon, ten palec mi udělal mobil sám a bez ptaní, tyhle moderní technologie!

Miloš Čermák: Ne, to je nová funkce, která podle toho, co na mobilu děláš, sama odhaduje tvé názory. Tak se za to nestyď, sám bys ten palec líp nedal!

Adam Javůrek: 

like • Autor: Respekt
like • Autor: Respekt

Erik Tabery: Hele a jak by měla vypadat dobrá politická práce se sociálními sítěmi?

Michal Zlatkovský: V zásadě jako jakákoli práce „za značku“ na socsítích – mít tvář, odpovídat na dotazy, nebát se kritiky, budovat komunitu fanoušků…

Adam Javůrek: Asi vám to přijde jako nuda, ale u politických stran je podle mě základem dobré práce vhodně cílená reklama na Facebooku: na někoho slogan skoro podobný billboardu, na jiného vtípek jak z Meme Generatoru. Samotná kvalita té stránky je podle mě míň důležitá. Druhá část je autentický, zábavný, zajímavý profil konkrétního politika – jak píše Michal. Ovšem k tomu potřebujete mít charismatického politika, což je těžké, když v Česku má většina politiků charisma mulčovací kůry.

Miloš Čermák: Sociální sítě nejsou obor sám o sobě. Všechny ty stovky „expertů na sociální média“ (= každý, kdo má účet na Facebooku a k tomu tu drzost poučovat ostatní) se brzy vypaří, je to zcela umělá profese. Sociální média jsou druhem komunikace, který má dvě specifika: 1) je citlivý na kvalitu produktu (v zásadě nelze v sociálních sítích úspěšně propagovat blbej produkt), 2) vyžaduje osobní nasazení, tedy platí přesně to, co napsal Adam – že je vždycky lepší propagovat osobu, ne značku (případně úspěch značky je spojený s osobou, která ji anonymně propaguje). Jágr není úspěšný na Facebooku proto, že by byl expert na sociální média. On o nich ví prd a nijak mu to nevadí. Jágr je úspěšný proto, že je dlouhodobě jeden z nejlepších světových hokejistů, zároveň je natolik extrovertní a přirozený, že mu facebooková komunikace nedělá problém. Vztaženo na politickou stranu: když bude mít politická strana co komunikovat (program, téma, lidi atd.) a najde lidi, kteří pro to mají přirozený talent (rychle jim to myslí, relativně dobře píší, umějí si dělat legraci ze sebe apod.), pak má na sociálních sítích vyhráno. Bohužel žádnou takovou nevidím. SORRY ZASE ZA DLOUHÝ POST.

Jindřich Šídlo: Myslím, že sociální sítě mohou pomoct spíš v šíření jistého obsahu než propagaci strany – není to volební billboard. Známe to jako novináři žárlivě sledující, kolik lidí na Facebooku nebo Twitteru naše texty sdílí. Za nejúspěšnější moment minulých voleb považuji klip Přemluv bábu, ať si o něm myslíme cokoli. Stál pár korun a šířil se jak požár stepí přes Facebook. Totéž kroužkovací akce.

Michal Zlatkovský: No vida, a tehdejší Přemluv bábu a dnešní Facebook/Twitter ANO – podle mě řádově lepší než u ostatních stran – dělá stejný člověk…

Jindřich Šídlo: To mě mimochodem taky napadlo. Ale pozdě.

Miloš Čermák: Pokud vím, tak Mára Prchal Přemluv bábu jen „pouštěl“ do sociálních sítí, tam asi důležitější byla exekuce (točil to Zelenka, ne?) a samozřejmě nápad, vypůjčený z Obamovy kampaně. Ale to nijak nesnižuje to, že obojí fakt dělá dobře.

Jindřich Šídlo: Jasně, jen jsem chtěl ukázat na podle mě zatím nejúčinnější užití sociálních sítí ve volebních kampaních.

Miloš Čermák: Jo, ono to hezky potvrzuje to, že sociální sítě umožnily sdílet dobrý nápad a dobrý obsah v zásadě zadarmo. Před deseti lety by Přemluv bábu mělo taky úspěch, ale zároveň by to stálo balík na reklamu.

Jindřich Šídlo: Ano, a kromě toho by někdo už musel vymyslet YouTube.

Michal Zlatkovský: Ale tahle viralita se dá těžko předvídat – když se vrátíme k #Volím_pravici, ten hashtag měl úspěch z větší části proto, že je blbý, kritizoval se a parodoval, a možná jsem naivní, ale nemyslím si, že to byl u ODS záměr.

Miloš Čermák: Jindřichu, myslel jsem samozřejmě reklamu v televizi.

Jindřich Šídlo: Já vím… Ale ta se mimochodem nesmí vysílat kromě těch strašně únavných hodinových bloků na ČT.

Miloš Čermák: „Ten hashtag měl úspěch z větší části, že je blbý“ – já chápu (a už jsem pochopil i dřív), že třeba vám se nelíbí, ale máte nějaké stručné a přesvědčivé zdůvodnění, proč je blbý? Ono tohle se dá říct o všech úspěšných věcích, a možná je to do značné míry pravda, ale přijde mi to celkem laciné to jen takhle odmávnout. Mně osobně blbý nepřijde, zejména s přihlédnutím k situaci, v níž ODS je. Je zapamatovatelný, jednoduchý a dá se s ním pracovat s textem tweetu (což mimochodem dokazují ta kvanta parodií). Určitě je asi chyba, že si neohlídali doménu, určitě je pravda to, že některý tweety přímo z ODS jsou úsměvné. A je samozřejmě otázka, jaký dopad ta kampaň bude mít. Můj názor stále je, že pro ODS pozitivní. Snad nás plus minus nějak rozsoudí volební výsledek, i když samozřejmě nevíme, co se ještě stane, a zda to vůbec půjde rozklíčovat.

Erik Tabery: Také si myslím, že to ODS pomohlo. Jen ta doména je průšvih. Když jsem ale viděl jejich video ze zahájení kampaně, měl jsem dojem, že je spíš rok 1990. Tím se asi vracím k úvodu, že ani dobrá kampaň nepomůže, když není co „prodávat“.

Miloš Čermák: Příklad mimo politiku, dneska na Facebooku frčí tenhle virál:

Za jeden den přes milion zhlédnutí. Má to úspěch, protože je to prvoplánové, uměle provokativní, možná i blbé? Jo. Může to někdo hrozně snadno otočit a zneužít proti zadavateli? Jasně že jo. Ale podle mě je to perfektní a bude to fungovat.

Jindřich Šídlo: Mimochodem, slyšel jsem zevnitř ODS pěknou historku, která o její kondici dost vypovídá. K rozhodnutí jít na to přes Twitter dospěli poté, co zjistili, jak je TOP 09 úspěšná na Facebooku. Takže se rozhodli, že Twitter bude jejich – jen ne všichni tušili rozdíl českých uživatelů Facebooku a Twitteru.

Michal Zlatkovský: Myslel jsem blbé ve smyslu, v jakém Petr Marek z Midi Lidí mluví o svých filmech, že jsou blbé – ignoruje konvence, cpe tam diakritiku a podtržítko, pak ten hashtag tlačí na Facebook, a dokonce i off-line, což už mi přijde fakt absurdní – ale že to má pro ODS ve výsledku pozitivní efekt, je asi nesporné. Jinak souhlas s tím, že forma bez obsahu neprodává, to je jasné.

Erik Tabery: Líbí se mi, na co upozornil Miloš, že součástí akce na sociálních sítích je i velké riziko zneužití, kritiky, nadávek… a ono to k tomu přesně patří. Jindřichu, to, myslím, vysvětluje mnohé, co píšeš.

Adam Javůrek: Ad ODS a Twitter: Volby jsou předčasné, nikdo nemá moc času na přípravu nebo vyškolení politiků (čímž jsem tedy sám sobě vyvrátil svou výtku, že se s politiky málo pracuje), všichni improvizují. Když tohle vezmete v potaz, kampaň #Volím_pravici mi přijde jako úspěch. Vždyť zatím vzbudila pozornost pouze ona (možná ve výrazně menší míře ještě ANO se svou billboardovou aplikací) – a jinak nikde nic. V tom kvaltu je to podle mě solidní úspěch v mezích zákona schváleného ve zrychleném řízení.

Michal Zlatkovský: „Volby jsou předčasné“ – to se musí někde použít :))

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/cs_CZ/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));Přidat příspěvek by Časopis Respekt.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 38/2013 pod titulkem Kdo dokáže ve volbách vytěžit nejvíc ze sociálních sítí?