Pro hudbu dvacátého věku znamenal totéž co Marcel Duchamp pro výtvarné umění. Není proto divu, že vzpomínkové akce připomínající sto let, které letos uplynuly od narození amerického skladatele a průkopníka experimentu Johna Cage, celosvětově přitáhly pozornost k nejrůznějším podobám současné vážné hudby. Cageovo století rezonovalo nejen na osmidenním festivalu ve Washingtonu, ale i v pražské galerii DOX, která v létě uvedla výstavu skládající hold této skladatelské veličině. Ta největší pocta se však ještě chystá: 22. října odstartuje v New Yorku dvoutýdenní série koncertů s titulem Beyond Cage. Akci pořádá S.E.M. Ensemble, který založil původem český skladatel, dirigent a Cageův letitý přítel Petr Kotík, a jedním z jejích vrcholů bude vystoupení ostravské Janáčkovy filharmonie. Představí tu čtyři orchestrální kusy Cageova vrstevníka Mortona Feldmana, z toho hned dva v americké premiéře, což je událost, na niž v listu The New Yorker upozorňuje i Alex Ross, zřejmě nejvlivnější kritik této planety píšící o vážné hudbě.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].