74variantaB_R04_2011_n.jpg
74variantaB_R04_2011_n.jpg

74variantaB_R04_2011.jpg
74variantaB_R04_2011.jpg
Železnice je oproti letecké dopravě levnější, pohodlnější a je na ni větší spolehnutí i za nepříznivých podmínek. Síť tratí je obvykle rozsáhlejší a hustší než pavučina leteckých spojů. Jedinou nevýhodou je nižší rychlost. Proto na mnoha tratích, hlavně ve Francii, Německu, Japonsku, Číně či Španělsku, nastupují rychlovlaky: expresy, které se pohybují rychleji než 200 km za hodinu, na nových koridorech dokonce rychleji než 250 km/h.

Možnosti jsou přitom ještě větší: každý zná francouzské elektrické rychlovlaky TGV, jež byly původně reakcí na ropnou krizi 70. let. Během testovací jízdy v roce 2007 jel tento expres rekordní rychlostí 574,8 km/h.

Jinou technologii představuje tzv. maglev. Je to vlak, který využívá principu magnetické levitace (odtud jeho název). Nemá kola, vznáší se na magnetickém polštáři nad speciálně vybudovanými kolejemi. První maglevy se začaly objevovat už v 80. letech. I dnes jsou tišší, rychlejší a nabízejí vyšší jízdní komfort než běžná železnice. Spotřebují však obrovské množství elektrické energie. Valná část jí přitom nepřipadá na „zvednutí“ vlaku 5–10 cm nad kolejnici, nýbrž na jeho uvedení do pohybu a překonání aerodynamického odporu.

Maglevy také vyžadují náročnou infrastrukturu, která využívá supravodivých magnetů. Kvůli bezpečnosti je nutné budovat tratě v tunelech nebo na mostech, což je proti klasickým kolejnicím výrazně dražší…

2011_obalka_R04
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2011_obalka_R04
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 47 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte