Rychleji než letadlem
Železnice by mohla konkurovat letecké dopravě i na velké vzdálenosti
Možnosti jsou přitom ještě větší: každý zná francouzské elektrické rychlovlaky TGV, jež byly původně reakcí na ropnou krizi 70. let. Během testovací jízdy v roce 2007 jel tento expres rekordní rychlostí 574,8 km/h.
Jinou technologii představuje tzv. maglev. Je to vlak, který využívá principu magnetické levitace (odtud jeho název). Nemá kola, vznáší se na magnetickém polštáři nad speciálně vybudovanými kolejemi. První maglevy se začaly objevovat už v 80. letech. I dnes jsou tišší, rychlejší a nabízejí vyšší jízdní komfort než běžná železnice. Spotřebují však obrovské množství elektrické energie. Valná část jí přitom nepřipadá na „zvednutí“ vlaku 5–10 cm nad kolejnici, nýbrž na jeho uvedení do pohybu a překonání aerodynamického odporu.
Maglevy také vyžadují náročnou infrastrukturu, která využívá supravodivých magnetů. Kvůli bezpečnosti je nutné budovat tratě v tunelech nebo na mostech, což je proti klasickým kolejnicím výrazně dražší…

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin: