Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Ekonomika, Politika

Sbohem, Volvo

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Obavy, naděje, nostalgie – málokterý světový obchod vyvolává v současnosti takové emoce. Prodej švédské společnosti Volvo čínskému majiteli je v automobilové branži precedentem a Západu může posloužit jako kukátko do nejisté budoucnosti.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Automobily začal Li Šu-fu vyrábět teprve před dvanácti lety, po krátké zkušenosti s motocykly a desetiletém provozování firmy na součástky do ledniček. V rodné Číně má úspěch, ale z pohledu náročného evropského motoristy už to není taková sláva. Design vozů, kterým dopřává poetické názvy jako Čínský drak, Javorové auto, Krásný leopard nebo Městská chůva, často vyvolává pobavený úsměv, auta opakovaně neprošla na Západě bezpečnostními ani emisními zkouškami a jeden motoristický magazín zjistil při crash testu, že šance na přežití pasažéra a spolujezdce jsou v jednom z modelů při 64kilometrové rychlosti jen desetiprocentní.

Přidáme-li fakt, že Li Šu-fovu automobilku Geely západní konkurenti občas obviňují z kopírování patentovaných technologií, nemáme před sebou zrovna ideálního kandidáta na koupi zavedené evropské značky. Jenže zdání klame. Muž, který musel nedávno odložit plány na dovoz svých aut na euroamerický trh, protože je prostě nedokáže vyrobit v požadované kvalitě, se brzy stane majitelem švédské firmy Volvo. Firmy, jejíž vozy již osmdesát let v automobilovém světě symbolizují prvotřídní kvalitu, spolehlivost…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].