Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Trendy

Kupte si opakovaný vtip

66trendy_R17_caj_n.jpg
66trendy_R17_caj_n.jpg • Autor: Respekt

Někdo má chytrý nápad na úspěšné podnikání. Jiný si ho od něj pronajme a využívá ho. Právě tak funguje franchising. Není to už zdaleka jen McDonald’s, hodně úspěšných nápadů pochází z Česka.

 

66trendy_R17_caj_s.jpg
66trendy_R17_caj_s.jpg • Autor: Respekt
Když Adam Ernst zavírá v jedenáct večer svou čajovnu Dobrá Tea v Madisonu v americkém Wisconsinu, je v Praze šest ráno. Čas je jiný, ale jinak je tu všechno stejné jako v Dobré čajovně na Václavském náměstí, tatáž ratanová křesílka, barevné kachlíky z Karlových Varů, stejné šuplíky jako ze starého kupectví a v nich také úplně přesně stejné čaje. Právě tak vypadá „mcdonaldizace po česku“ čili expanze české sítě čajoven do USA.

Když se v roce 1992 objevil v Česku první bufet McDonald’s a s ním přišel do Česka systém franchisingu, byl to milník. Někoho děsilo, že se od té chvíle budou po naší zemi množit uniformní americké fast foody. Někoho nadchla efektivita celé věci: v podstatě jde o to, že úspěšný podnikatelský nápad, novořečí též „koncept“, se opakuje stále znovu na různých místech. Podnikatel využívá osvědčené metody a známou značku a za to platí tomu, kdo to vymyslel. Když se na počátku devadesátých let začaly vést debaty o mcdonaldizaci, málokoho by napadlo, že se na stejném principu začnou šířit také české nápady. A že Českou republiku brzy zaplaví vlastní české koncepty, takže zároveň s „mcdonaldizací“ proběhne ještě…

2009_obalka_R17
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2009_obalka_R17
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Karolína Vránková

redaktorka

vrankova_s.jpg
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1220
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte