Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dopisy

Dopisy

Zveřejněte parametry hodnocení

Rozhodnutí ministerstva školství o udělení, resp. neudělení finanční podpory výzkumným záměrům (Útok na dvojčata české vědy, Respekt č. 52–53/2004) vzbudilo širokou diskusi. Byl kritizován způsob rozhodování, neprůhlednost rozhodovacího procesu a údajně nespravedlivé vyřazení některých projektů, které povede k zániku pracovních míst atd. Je možné, že podporu nezískaly skutečně dobré vědecké týmy, k tomu se nemohu vyjádřit, taková pracoviště se ovšem mohou ucházet o různé granty. Ve své poznámce předesílám, že pracuji na úspěšné (Masarykově) univerzitě a jsem řešitelem záměru, který uspěl. Přesto se nestavím do pozice obhájce ministerské komise, myslím, že by ministerstvo udělalo nejlépe, kdyby zveřejnilo v médiích pravidla, kterými se při výběru řídilo. Kritici výběru však často zapomínají na fakt, že výzkumné peníze nemají sloužit provozu škol, ale jen a pouze financování výzkumu. Úroveň výzkumu na českých vysokých školách, měřitelná počty publikací v uznávaných mezinárodních odborných časopisech, citovaností, počty patentů atd., je ve srovnání s vyspělejší částí Evropy nízká. Je tomu právě proto, že mnohá pracoviště necítila potřebu se porovnávat se západoevropskými vysokými školami a ti, kteří se o to snažili, byli vlastně za svoji snahu trestáni paušálním financováním, bez ohledu na vědecké výsledky. Tolik diskutovaný výběr…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].