0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura4. 1. 20035 minut

Dámy píší horory

Fotografie: Dlouhé zimní večery se ideálně hodí ke studiu zla a destruktivních vášní. Foto Králík • Autor: Respekt
Fotografie: Dlouhé zimní večery se ideálně hodí ke studiu zla a destruktivních vášní. Foto Králík
Fotografie: Dlouhé zimní večery se ideálně hodí ke studiu zla a destruktivních vášní. Foto Králík • Autor: Respekt

Na dlouhé zimní večery, kdy ve tmě za oknem fičí vítr, připravilo nakladatelství Argo čtenářům vskutku mrazivé počtení. Pod titulem Tichým krokem kráčí strach totiž vydalo čtyři prózy, které lze primárně označit za horory, třebaže se v nich neprohánějí bezhlaví rytíři a neteče v nich proudem krev. Překvapením může pro leckoho být autorství oněch hrůzných příběhů. Napsaly je totiž čtyři anglo-americké autorky přelomu 19. a 20. století, z nichž dvě jsou nyní (vyjma odborných kruhů) téměř zapomenuty.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Ve šlépějích E. A. Poea

Které čtyři dámy tedy překvapivě přinášejí děs? Nejstarší z kvarteta George Eliotová (1819–1880), vlastním jménem Mary Ann Evansová, si pro svou tvorbu zvolila mužský pseudonym, v češtině se ale bůhvíproč ujala přechýlená podoba příjmení. Obecně je označována za nejdůležitější autorku anglického románu 2. poloviny 19. století a současná kritika si cení zejména toho, jak psychologicky věrně vykreslila hlubiny lidských citů. Její “majstrštyk”, román Middlemarch z roku 1872, dosud česky nevyšel. Druhou relativně známou spiso-

vatelkou je Edith Whartonová (1862–1937), žena pocházející z bohaté konzervativní newyorské rodiny, která se měla především “dobře vdát”. Což sice učinila, avšak záhy litovala – v roli manželky se cítila svázaná, později se odhodlala k rozvodu a zemřela sama ve Francii. Svou uměleckou dráhu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc