0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí3. 2. 20026 minut

Je v tom cosi nekalého

O půlnoci 21. ledna bylo ruským ministerstvem pro média nečekaně ukončeno vysílání TV-6, poslední celoplošné televizní stanice, která nebyla kontrolovaná vládou. Diváci v Moskvě najednou místo relací spatřili černou obrazovku a brzy mohli na kanálu sledovat jen přenosy sportovního programu NTV-Plus. Podobná podívaná se nabízela i divákům mnohých z celkem 156 partnerských regionálních televizních stanic po celém Rusku. Ostatním televizím, které nejsou v dosahu NTV-Plus, nezbylo než improvizovat. Byla to rána pro národní mediální scénu.

Útěk z NTV

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tým TV-6, vedený ředitelem TV-6 Jevgenijem Kiseljovem a satirikem Viktorem Šenderovičem, má v Rusku pověst tvůrců zajímavých televizních relací. Do loňského dubna skupina řídila televizi NTV, která byla do té doby parádním koněm mediální skupiny Media-MOST, patřící oligarchovi Vladimiru Gusinskému. Hlavní nit jejich příběhu se začala odvíjet v polovině roku 1999, když se Vladimir Putin stal premiérem a začal mířit směrem k prezidentskému křeslu. Kiseljovova NTV se k němu postavila kriticky. Podporovala bývalého premiéra Jevgenije Primakova a moskevského starostu Jurije Lužkova, tedy dva muže, kteří se brzy stali terčem špinavé kampaně, rozpoutané státem kontrolovanými televizemi ORT a RTR. Když se Putin začátkem roku 2000 stal prezidentem, holding Media-MOST se okamžitě dostal pod lupu daňových inspektorů a bezpečnostních úřadů. Šikana trvala zhruba rok, než akcie zadlužené NTV (dluh se radikálně…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc