Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Ekonomika, Politika

Dobře prodaná nevěsta

Před čtrnácti dny se podařil Tošovského vládě úspěch srovnatelný zřejmě jen s přilákáním Volkswagenu do mladoboleslavské Škodovky. Po téměř ročním tvrdém vyjednávání kabinet požehnal vstupu amerického Boeingu a Českých aerolinií do Aera Vodochody. Připomeňme si, co je Aero: naše největší zbrojovka a světový výrobce lehkých vojenských letadel. Tuto světovost je ovšem třeba brát s rezervou, protože v přehledu světového leteckého průmyslu, vydaném Komisí ES v roce 1992, není o Aeru ani zmínka. A připomeňme si, co je Boeing: největší světový výrobce dopravních letadel, jehož roční obrat vychází v přepočtu na 1536 miliard korun (to je zhruba tolik jako celý hrubý domácí produkt České republiky). Důležitá je i další věc: my chceme do NATO a Boeing loni spojil s výrobcem vojenských letounů McDonell Douglas.

Přesto nad rozhodnutím nezazněly fanfáry, naopak padla řada otázek. Neustoupila Tošovského vláda Boeingu příliš, když přislíbila státní záruky pro Aero v celkové výši 42 miliard korun? O něčem takovém se přece v podmínkách výběrového řízení nemluvilo. Nebyla na stole lepší nabídka, například od British Aerospace?

Na poslední chvíli

Donedávna se o Aeru psalo úplně jinak - totiž jako o podniku s perspektivním programem před sebou, ovšem s neustálou hrozbou likvidace v zádech. Ještě počátkem 90. let bylo Aero Vodochody na světové špičce v počtu prodaných bojových a cvičných letadel. Během posledních šesti let se však prakticky finančně zhroutilo.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 24 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].