Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Proklínané Rakousko

Dalo by se říci, že Vídeň za svou slávu kulturního mýtu tohoto století vděčí osobnostem, které ji nenáviděly. „Je nespravedlivé obviňovat Vídeň pouze z jejích vad, neboť odsouzení si zaslouží i její kladné stránky,“ zní jeden z aforismů jednoho z největších moderních satiriků Karla Krause, a z podobných invektiv lze sestavit celou antologii. Turistická představa Vídně s dorty u Sachera a Demmela, s dvorní školou lipicánů nebo párkem, pivem a Straussovým valčíkem v Prátru pozoruhodně kontrastuje s obrazem Vídně, jak ho vytvořila vrcholná próza, poezie i výtvarné umění. Tam se setkáváme s vizí zcela protichůdnou: je to „místo živoucí hniloby, vtěleného zla a chladu“ (Georg Trakl), je to „pokusná laboratoř zániku“ (znovu K. Kraus). Vídeň je i v dobách, v nichž bude později hledán zlatý věk středoevropské kultury (tedy první desetiletí století), vnímána jako povrchní, k šílenství průměrné provinční město, kde je všechno zařízeno tak, aby cokoli, co vyční nad průměr, bylo rychle zlomeno a zadupáno. Sigmund Freud například prohlásil, že se za celý svůj život ve Vídni nesetkal s jedinou novou myšlenkou. A to byl současníkem takových Vídeňáků, jako Robert Musil, Hermann Broch, Ludwig Wittgenstein, Karl Kraus, Adolf Loos, Gustav Mahler…

Posmrtný exil

Tato vypjatá kritičnost elit, která má blízko až k nihilistické sveřeposti, zdaleka nevyprchala se zánikem c. k. monarchie. Naopak, k vysmívanému eráru se přidala především nevyhojená traumata způsobená…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 25 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].