Film u konce s dechem
Před sto lety, přesně 28. prosince, se v Indické kavárně na bulváru Kapucínů v Paříži poprvé promítalo před platícím obecenstvem. Lyonský fotograf a továrník Louis Lumiere a jeho bratr Auguste předvedli snímek vlaku, najíždějícího přímo do tváře ječícího publika.

Před sto lety, přesně 28. prosince, se v Indické kavárně na bulváru Kapucínů v Paříži poprvé promítalo před platícím obecenstvem. Lyonský fotograf a továrník Louis Lumiere a jeho bratr Auguste předvedli snímek vlaku, najíždějícího přímo do tváře ječícího publika. Mimořádný úspěch zajistil představení místo v dějinách - a letos slaví svět sto let od počátku kinematografie. Bratři Lumierové film sami nevynalezli a jejich představení nebylo první na světě. Proč právě tehdy začal filmový letopočet? Lumierové pochopili, že oživlá fotografie nemůže existovat sama o sobě a potřebuje systém, který také uvedli do provozu: vhodný námět, lidi schopné ho co nejlépe zpracovat, továrnu na výrobu a kino.Oslavy stého výročí v České republice jsou proto tak rozpačité, že tu dnes takový systém chybí. Producenty a režiséry stojí nepřirozené úsilí film vůbec natočit a divák se zase musí nepřiměřeně namáhat, aby v kině viděl něco jiného než brak třetího řádu. České filmy se točí a uvádějí jen díky několika nadšencům a jejich sponzorům. Všichni už zapomněli, že to bylo kdysi výnosné průmyslové odvětví, které se obešlo bez státní i mecenášské podpory.Je pravda, že Česká republika představuje extrémní, v Evropě ojedinělý případ pohrdání vlastní kinematografií. Ale nejenom u nás, i jinde vzbuzuje dnešní situace ve filmu otázky: Kam se poděli filmoví géniové ze šedesátých let? Proč už nikdo nedokáže natočit filmy, které by zasáhly každého a nebyly přitom hloupé? Proč jsou tak drahé lístky do kin…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









