Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Nebezpečí zázraku

Nebezpečí zázraku

„Chceš zhubnout? Zeptej se mě jak.“

Reklamní slogan, citovaný v podtitulku, dobře vyjadřuje základní postoj většiny výrobců dietních prostředků k problematice nadváhy: „Víme, jak na to!“ Ve světle dosavadních zkušeností je to tvrzení určitě odvážné. Například Američanům bylo jen do roku 1992 předloženo 29.068 různých teorií a metod na zhubnutí. Přesto (nebo právě proto?) v USA obézních přibývá. A nejen v USA. Z čeho tedy pramení sebejistota distributorů zboží, které ve stále větším množství zaplavuje i náš trh a začíná ohrožovat veřejné zdraví?

Víra ve firmu

I když komerčně nabízené dietní prostředky nabízejí vysoké zisky (jen v USA se za ně ročně utratí více než 30 miliard dolarů), v pozadí nadšení a často až fanatického zápalu prodejců je pravděpodobně i něco jiného - neochvějná víra v účinnost nabízených diet a stoprocentní ztotožnění se s firemní ideologií.Výraznou roli přitom hraje skutečnost, že většina distributorů jsou laici. Lidé, kteří jsou často sami ovládáni potřebou kontrolovat svoji tělesnou váhu nebo zhubnout a kteří při prodeji nepřesvědčují jen možného kupce, ale i sama sebe. Otázky zdraví, diet nebo nadváhy jsou jejich osobními problémy. Setkávají se s ostatními distributory a jsou „školeni“ ve skupinách, což jejich přesvědčení ještě více posiluje. Na dramaticky aranžovaných setkáních jsou jim představováni ti, kterým daný prostředek pomohl zhubnout nebo jim jinak prospěl. Jejich znalosti o problematice…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 19 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].