Malý televizní příběh

Malý televizní příběh
Různě, ale vždy pružně se hýbe elegantní muž v tmavých kalhotách, jemně proužkované košili a kravatě a jako o život recituje: Jsme v interiéru, jsme ve vztahu. Jsme v interiéru, nacházíme se v. Jsme ve vztahu, jde o vztah vzájemný, o interiér nájemný. V nájemném interiéru se nacházíme, čím zacházíme, tím také scházíme… Recitátor je snímán v poetickém celku i v naturalistických detailech, jeho tělo a tvář jsou vedle nebo na pozadí ženské tváře či těla (i nahého). Jsou to verše milostné, ovšem o lásce kruté, a tak, když desetiminutovka vrcholí, je velmi expresivní v recitaci i obraze.
Samoregulace
Ten muž, který tak výrazně recitoval, je i autorem veršů - Jaroslav Pížl. Jeho desetiminutovka, nazvaná Interiéry, byla prvním dílem cyklu Smělé verše, který pro Českou televizi režíroval Tomáš Vorel. Interiéry byly vysílány v pátek 29.ledna od 20 hodin na ČT2. Takovou chvilku poezie naše televize sotva kdy předtím uvedla. Reakce tomu odpovídala: Čestmír Kopecký, v jehož tvůrčí skupině cyklus vznikal, reakci charakterizuje jako „vyrovnanou zášť u diváků i vedení televize“. Divácký vzorek, který hodnotí každý televizní pořad, vykázal nízkou sledovanost a vysokou nespokojenost. Vedení televize se nelíbil vysílací čas - na takovou věc prý příliš exkluzívní.Cenzura oficiálně neexistuje, ale v televizi silně a zdárně funguje něco jako etická samoregulace. Když na poradě vedení televize s vedoucími tvůrčích skupin a s externími…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









