Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Takhle se civilizované město nechová, říká Čižinský o bourání Libeňského mostu

V druhé polovině března se má rozhodnout, zda se most bude opravovat, nebo stavět nový

Autor: Kateřina Malá
Autor: Kateřina Malá

Víc než měsíc trvající drama na Libeňském mostě přineslo obyvatelům Prahy několik důležitých poznatků. první je, že když se město, konkrétně Technická správa komunikací, * rozhodne náhle a bez předchozího upozornění uzavřít most pro veškerou dopravu, trvá nepohodlná uzavírka šest týdnů. Mnohem déle, než by podle odborníků včetně známé stavařky Miloslavy Pošvářové práce na provizorním podepření poškozených částí mostů měly trvat.

Praha tak Pražanům darovala kolonádu, která měří skoro osm set metrů - a na půlce z toho nejezdí žádná náhradní doprava.  Což může být jak hezká procházka po opuštěných tramvajových kolejích, tak ztráta času - a pro ty méně pohyblivé pak nepřekonatelná bariéra. Těm posledním až do 3. března, kdy se podle radního pro dopravu Petra Dolínka obnoví provoz tramvají, není pomoci, ale zdejší podnikavost pomohla aspoň těm druhým. Firma na sdílení kol Rekola přistavila zdarma své růžové bicykly na přejetí mostu takřka okamžitě, její konkurence se přidala záhy.

Na příštím zasedání zastupitelstva, 22. března, pak přijde další poznatek o vedení Prahy.  Bude se rozhodovat o tom, co s rozpadajícím mostem dál. A uvidí se, jestli si město víc cení “efektivity” a postaví zbrusu nový most, anebo “zachování starých kvalit” - a Libeňský most nechá jen zgruntu opravit.

Autor: Kateřina Malá
Autor: Kateřina Malá

Libeňský most není kulturní památkou, respektive nemá pro to úřední štempl. Rozhodlo tak minulý týden ministerstvo kultury.  Svoje preference dalo najevo dost jasně i tím, když jako nejlepší variantu navrhlo postavit kopii mostu. “Nechali jste ho zchátrat a je bohužel tak důležitý, že se nedá nic dělat. Ale unikátní a cenný je natolik, že i jeho kopie bude lepší než libovolný nově navržený most,” dal by se zhruba přeložit ministerský vzkaz.

Teoreticky ale může město s mostem udělat cokoliv. Radní Dolínek (ČSSD) či primátorka Adriana Krnáčová (ANO) by rádi most zbourali a postavili zbrusu nový; řeč je teď o přemostění Vltavy, zbytek soumostí, které sahá až na Palmovku, nijak cenný není a jeho osud je víceméně zpečetěn. Argumentem jsou peníze. Postavit nový most by podle odhadu Kloknerova ústavu ČVUT stálo minimálně šest set milionů korun. Vedení města si důvěřuje: prý zadá stavbu tak, že se neprodraží, a vydrží pak aspoň sto let. Proto to bude do budoucna výhodnější, říkají zastánci nového mostu. Údržba nového mostu je levnější,než se starat o opravený most z dvacátých let. Jeho dosavadní údržba byla ovšem extrémně levná, v podstatě zadarmo - protože žádná neprobíhala, a most tak nyní padá.

Myšlenka má přívržence i na pravém břehu řeky, u starosty Prahy 8 Romana Petruse (ČSSD). “Mně je vlastně jedno, jak bude vypadat, já jen chci most co nejdříve. Libeňský most podle mě nijak zvlášť architektonicky cenný není, proto je pro mě nejdůležitější rychlost. Z toho, co vím, tedy volím nový most. Ať vyhrají racionální argumenty,” říká starosta.

Přes řeku naopak sídlí největší zastánci rekonstrukce mostu, v čele se starostou Prahy 7 Janem Čižinským. Ten doufá, výsledkem bude druhá varianta, kterou experti z ČVUT navrhují: most se bourat nebude, ale vnitřní části oblouků se vymění, rámy a schodiště se nahradí replikami, zbytek bude opraven a pilíře se zpevní.

Vzhled mostu se nezmění, je to vlastně postup “zachránit, co se dá”. Podle Kloknerova ústavu je taková varianta levnější, okolo 550 milionů korun, ale most bude dříve vyžadovat opravy, a údržba proto bude do budoucna dražší. “Pokud bude taková varianta dražší, tak bude. Vzhledem k částkám, o jakých se bavíme, to bude zanedbatelný rozdíl,” namítá starosta Čižinský.

Pokud je možné aspoň zčásti zachránit původní stavbu mostu, který podle něj je bez debat architektonicky cenný, město by to podle starosty sedmičky udělat mělo. “To, že něco není státem uznaná památka, přece ještě neznamená, že je nutné to zbourat. Praxe, že zdědíme po předcích stavbu, necháme ji chátrat, a když zchátrá úplně, tak ji strhneme a postavíme něco nového, je úplně nesmyslná. Takhle se civilizované město nechová,” říká.

Rozhodovat se bude v druhé polovině března. Zatím platí poslední usnesení zastupitelstva z roku 2016, které rozhodlo, že most se bude rekonstruovat, tedy druhá varianta.  To se samozřejmě může změnit. “Doufám, že se to nestane a nevidím pro to důvod,” dodává Čižinský.

Současná vládnoucí koalice - Dolínek, Krnáčová i Čižinský jsou jejími členy - se však na tématu Libeňského mostu štěpí, takže počty nejsou tak jednoduché. Byť pro zmíněné loňské usnesení o opravě hlasovalo prakticky celé zastupitelstvo. Pro budoucnost Libeňského mostu tedy budou důležité příští tři týdny. - Ať už stávajícího, nebo ještě neexistujícího.

*Původně jsme chybně uvedli, že zavření mostu bylo rozhodnutím radního Petra Dolínka.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].