Společnost

Převzetí Novy vyjednává za PPF bývalý Babišův manažer a pozdější kritik

Jan Kadaník působil v Agrofertu, odešel i kvůli zhoršujícím se vztahům s dnešním premiérem

Nejsledovanější zpravodajská relace • Autor: TV Nova

Když ještě Jan Kadaník působil v holdingu Agrofert, býval pravou rukou Andreje Babiše. Později se však tehdejší šéf strategie holdingu s dnešním premiérem nepohodli, Kadaník odešel do Švýcarska a stal se i kritikem Babišova politického působení.

Nyní se Jan Kadaník podle informací Respektu do Česka vrací, a to na jednu z dnes nejsledovanějších byznysových pozic. Za skupinu PPF, jejímž hlavním akcionářem je nejbohatší Čech Petr Kellner, vyjednává převzetí mediální skupiny CME, jejíž součástí je i nejsledovanější česká televize Nova. Týdeníku Respekt to potvrdily tři zdroje obeznámené s detaily jednání i blízké Kadaníkovi.

Kadaník je součástí hlavní vyjednávací skupiny, jež podobnosti s CME řeší. Za PPF v ní je ještě spoluzakladatel této skupiny a minoritní akcionář Ladislav Bartoníček plus další dva zástupci. Kadaník na otázky ohledně detailů svého angažmá Respektu neodpověděl. Mluvčí skupiny PPF Jitka Tkadlecová pak potvrdila, že bývalý manažer Agrofertu pro tuto finanční skupinu skutečně pracuje. Bližší detaily jeho angažmá však rozebírat nechtěla.

Podle jednoho ze zdrojů Respektu by se bývalý druhý muž Agrofertu měl postavit dokonce do čela dvou sekcí PPF, které se mají po převzetí CME spojit – tedy telekomunikační a mediální. Ostatně právě úmyslem propojit tyto byznysové zájmy miliardář Petr Kellner nákup CME zdůvodňoval. Skupina PPF již vlastní mobilního operátora O2 v Česku či operátora Telenor působícího v Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře a Srbsku. Vlastní také O2 TV Sport zaměřující se na sportovní přenosy.

Po nákupu CME se však objevily spekulace, že skupinu PPF může zajímat zejména Nova – a to kvůli tomu, aby skrze nejsledovanější televizi ovlivňovala společenský i politických provoz, a podpořila tak svoje obchodní zájmy. Ať už jde o schvalování zákonů, vztahy s politiky či udržování jejich náklonnosti k Pekingu, aby se PPF v nejlidnatější zemi světa nekomplikovala pověst a podnikání. V Číně má skupina přes firmu Home Credit mezi tamními obyvateli napůjčovány desítky miliard korun. A jak známo, úspěchy zahraničních firem v Číně se neobejdou bez dobrých vztahů mezi vládami příslušných zemí.

To ale zástupci PPF odmítají s tím, že skupinu CME kupovali téměř za 50 miliard korun. „My kupujeme televize v pěti zemích a za poměrně velký obnos. Bylo by absurdní takovou investici dělat pro to, abychom mohli pět minut ve zprávách protlačovat nějaký obsah, což jsme nikdy nedělali a dělat nebudeme,“ uvedl tento týden zmiňovaný Ladislav Bartoníček v rozhovoru pro server Seznam Zprávy.

Každopádně angažmá bývalého manažera Agrofertu Kadaníka bude nejspíše zajímat premiéra Andreje Babiše. Je známo, že množina voličů hnutí ANO se prolíná s množinou diváků TV Nova. Právě v této televizi navíc působili důležití členové Babišova mocného mediálního týmu jako Vladimír Vořechovský či Lucie Kubovičová.

Kadaník sám na trhu platí za schopného profesionála a neočekává se, že by dění TV Nova ovlivňoval podle osobních preferencí. Vlivní zákulisní hráči přesto jeho angažování vnímají i jako malý vzkaz Babišovi. A to tím spíš, že dnes čtyřiapadesátiletý Kadaník platil za jednoho z historicky nejschopnějších manažerů Agrofertu. Pak však v roce 2007 odešel - a ač to sám nikdy nepřiznal, velkou roli v tom sehrály i postupně se zhoršující vztahy s Andrejem Babišem.

Z holdingu, který má dnes Babiš ve svém svěřenském fondu, Kadaník přestoupil do švýcarské firmy Ameropa obchodující s komoditami. S touto nadnárodní firmou spolupracoval i Agrofert. Při pohledu na Kadaníkův účet na sociální síti Twitter je přitom vidět, že bývalý zaměstnanec Andreje Babiše nesdílí jeho politické vize: počínání premiéra či jeho vlády často a poměrně kriticky komentuje.

Například když Babiš loni otevřel téma výstavby vládní čtvrti v pražských Letňanech, přirovnal to Kadaník ke kazašské Astaně, kterou tamní autoritářští vládci již více než 20 let přestavují v hypermoderní hlavní město, jehož základem je megalomanská vládní čtvrť. Adama Vojtěcha zase na svém Twitteru označil „za blba“, když komentoval vysvětlování, proč ministr zdravotnictví spolupracoval s dnes trestně stíhaným lobbistou Tomášem Horáčkem.