Patří k nejvýraznějším fotografům své generace, ale nezapře, že zběhl od malby. Přitahují ho symboly, rituály, zmar a mizení. Loni dokončil cyklus Auta, který zachycuje autovraky jako přízraky osidlující krajinu. Václav Jirásek na sebe poprvé upozornil se skupinou Bratrstvo na sklonku osmdesátých let. Její práce se letos opět objevily v galeriích.
Jak vnímáte práce Bratrstva v době, kdy se vaše tehdejší fotografie už ocitají v kontextu nedávné historie – na expozici Obrazy konců dějin a na fotografické retrospektivě lakonicky nazvané 1989 ve Veletržním paláci.
Připadám si, jako by ty fotografie nebyly ode mě. Tvrdí se, že člověk jednou za sedm let kompletně vymění veškeré buňky v těle, takže to vlastně už doopravdy nejsem vůbec já, kdo to fotografoval. Dívám se na ně, jako by byly od někoho jiného.
![Bratrstvo, Anjel II, 1993](https://respekt.mgwdata.net/jb017y/2020/09/jirasek-bratrstvo03-foto-vaclav-jirasek_lhh8p.jpg)
Pro rukopis Bratrstva bylo charakteristické, že prolínal prvky estetiky socialistického realismu a zároveň romantismu. Když toto spojení člověk vysloví nahlas, řekl by si, že to nemůže fungovat. S jakou emocí fotografie vznikaly? Fascinace i kritika, vzdor i okouzlení?
Od všeho trochu. Ale důležité je říct, že v principu jsme všichni byli romantici a zůstali jsme jimi dodnes, což se do současné doby možná nehodí. Míchání vlivů bylo na celém procesu nejzábavnější. Každý z nás měl rád něco – přinášel to s sebou a tím to…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu