Kdo má brát víc?
Mistr na učňáku, jenž vzdělává těžko vzdělavatelné, nebo gymnaziální učitel, který učí elitu?

Otázku z titulku myslím zcela vážně. Kdo by měl mít vyšší plat? Ten, kdo vzdělává těžko vzdělavatelné, nebo ten, který učí elitu? Tvrdím, že dokud nebudou mít mistři a učitelé na učilištích srovnatelný nebo lepší plat než ti na výběrových školách, budeme v mezinárodních srovnáních jako je PISA propadat stále víc ke dnu.
Samozřejmě, není to jen v penězích, ale bavme se tentokrát především o nich. V tuto chvíli je to tak, že platy středoškolských učitelů, mluvíme o „státních“ školách, jsou výrazně vyšší než platy učitelů na základní škole. A mezi středoškolskými učiteli mají víc učitelé na gymnáziích, méně učitelé na učilištích a nejhůř jsou na tom mistři odborné výchovy.


Tak to určují mzdové tabulky, ale nejspíš to souzní i s obecně sdílenou představou, že učitelé elitních škol jsou kvalifikovanější, proto si víc peněz zaslouží. A pedagogové, kteří učí učně (na učiliště chodí zhruba třicet procent populačního ročníku), jsou platově i společensky bráni jako chvost pedagogického pelotonu. Přijde vám to v pořádku?
Celý příspěvek Tomáše Feřteka si můžete přečíst na jeho blogu ZDE.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].