Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Na rovinu

Plagiátorství nebo antiromská propaganda? Parlamentní Listy mají problém

A tu o romském pokladníkovi, který utekl s příspěvky nové romské strany, znáte? Zpráva proběhla všemi nejčtenějšími zpravodajskými weby, takže nejspíš ano. Pak ovšem vězte, že je značně problematická a možná dokonce vymyšlená.

Věc se má tak. Server Parlamentní Listy nedávno zveřejnil zprávu o potížích nově vznikající Evropské romské strany (ERS). Sotva totiž nová partaj v Ústí nad Labem vznikla, už jí okradl vlastní pokladník, který zmizel s členskými poplatky, které pár dní před ve jménu ERS vybíral.


Od Listů to – jak zpráva ležela a zněla – převzaly další zpravodajské weby: iDnes.cz či TN.cz. Jsou to adresy na českém internetu nejnavštěvovanější, lze tedy předpokládat, že se tento příběh dostal ke značnému počtu čtenářů. Pokud by se do věci nevložil server romea.cz, nejspíš by tato story hladce vplula do tuzemské mytologie o nenapravitelných zlodějských Romech, do speciální přihrádky o tom, že okrádají i sebe navzájem.

František Kostlán a Patrik Banga se nicméně pustili do ověřování – a nepodařilo se jim ani po týdnu práce potvrdit jedinou informaci z původního textu Parlamentních Listů. Článek je totiž napsán značně nekonkrétně, čili některá fakta buď vůbec ověřit nelze nebo jen velmi obtížně. O místu setkání ERS se třeba píše nejprve jako o „známé restauraci v centru severočeského města“ (v které konkrétně se autor nepochlubil), o pár řádek dál se ovšem mění na kulturní dům. Provozovatel všech ústeckých kulturních domů o žádné akci neví.
Autoři také nedohledali jediného respondenta, kteří jsou v textu citováni. Neznají je terénní pracovníci či členové romské komunity, které romea.cz oslovila. Kolem textu jsou pak i další podezřelé okolnosti, více zde.

A konečně zajímavá je i osoba autora Václava Prokůpka. Autorka tohoto sloupku je poslední, kdo by kritiku něčí novinářské práce mířil výhradně vůči původci textu, nicméně je zjevné, že se jak v tomto případě, tak v případech předchozích choval minimálně nestandardně. Romee odmítl poskytnout kontakty na lidi vystupující v jeho textu, což jinak novináři běžně dělají (přirozeně s výjimkou tajných či exkluzivních zdrojů).

Prokůpek je ovšem zjevně muž mnoha problémů. Usvědčený plagiátor, s nímž má zkušenost i Respekt. Posuďte sami. Zde text, který poctivě novinářsky pořídil v Číně reportér Tomáš Lindner, a zde text Václava Prokůpka, který si cizí práci přivlastnil. Více o podezřelé podobnosti Prokůpkových textů a práce jiných, v textu na serveru Lupa.cz.

Politicky extremista: v roce 2010 kandidoval jako lídr Dělnické strany sociální spravedlnosti v Olomouckém kraji a angažoval se i v zakázané předchůdkyni Dělnické straně. Odsouzený násilník: před soudem stál dvakrát za fyzické napadení. Jednou byl obětí dnešní poslanec Vlastimil Vilímec a podruhé pětasedmdesátiletý důchodce. V obou případech dostal podmínku (není ovšem známo, zda řízení dále nepokračuje, u obou soudů loni sliboval odvolání.)

Takže jsou tři možnosti: buď jsou podezření nepodložená a autor či Parlamentní Listy nahrávkami či kontakty na lidi v textu zmiňované pochyby vyvrátí. Na to zatím čekáme. (Autorka kontaktovala redakci PL a čeká na odpověď.)

Nebo podložená nejsou a pak jsou dvě varianty: Prokůpek informaci dostal a neověřil si ji sám (a stal se obětí vlastní lenosti a neprofesionality), nebo si je zcela vymyslel. Obvinění jsou to velmi vážná, proto autorka nechápe, proč s reakcí redakce otálí.

Konečně je otázka, jak se k tomu postaví ostatní média, která zprávu převzala. Pokud to neudělají, máme zaděláno na slušný problém.

AKTUALIZACE: Parlamentní Listy se za přešlap omluvily a s Václavem Prokůpkem ukončily spolupráci. Stejně tak média, která zprávu převzala, se k věci vyjadřují a oznamují změnu redakční politiky (iDnes.cz). 

A pak se stala věc nanejvyýš trapná, a to, že v textu napadajícím druhé za nepřesnost se objevila faktická chyba. Zprávu o pokladníkovi nepřevzal server novinky.cz, jak ve sloupku původně stálo, ale deník Právo. Vzhledem k tomu, že Právo je partnerským listem novinek a web přebírá a zveřejňuje obsah deníku, autorka předpokládala, že převzal i tuto zprávu. Za chybu se autorka omlouvá.

Reklama
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte