Filmový festival
Vary 8: Přišly v noci, ze samoty i setkání se smrtí. Silné ženy okouzlily i deptaly publikum
Festival letos nabídl výrazné hrdinky. Navíc často stárnoucí, které až donedávna kinematografie spíše přehlížela
Pokud o něco nebyla na letošním karlovarském festivalu nouze, byly to výrazné hrdinky. Často navíc hrdinky stárnoucí, které až donedávna kinematografie spíše přehlížela. Objevovaly se v soutěži i mimo ni. A s nimi i otázky ženské identity, osobní svobody, důstojnosti a věku, kulturních nároků i neúprosných tlaků postkomunistické reality - jako v případě soutěžního, bulharského snímku Blažiny lekce. V gruzínském dramatu Kos v ostružiní pak na hrdinku netlačí ani tak doba, odhlédneme-li od obchodního domu, který roste coby konkurence před jejím malým krámkem, jako spíš komunita tradičního maloměsta a rodinné trauma. Její boj není bojem o ekonomické přežití, ale o svobodu. Vítěz z festivalu v Cannes Anatomie pádu zase propojil existenci úspěšné spisovatelky s pitvou komplikovaného manželství, úvahou nad genderovými rolemi a (ne)možností objektivně popsat realitu. Český film Přišla v noci zase přinesl hrdinku bravurně monstrózní a dal možná životní roli herečce Simoně Pekové.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si článek zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].