Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

James Bond si plánuje důchod jako soukromý detektiv

Detektivku Na nože nežene dopředu tradiční otázka Kdo to udělal?

knives_out
Na nože • Autor: Lionsgate

 

 

Reklama
Reklama

 

 

Existuje půvabná fotografie Agathy Christie z roku 1974. Slavná britská spisovatelka, už bělovlasá a drobounká, na ní ve svých třiaosmdesáti sedí uvolněně, byť lehce shrbená na židli před psacím stolem ve svém domě v Devonu. Štramácky oblečená dáma se dívá přímo do kamery, ale nedosáhne nohama na zem. Chodidla se jí vznášejí deset čísel nad podlahou. V té fotce je směs elegance a lehké poťouchlosti – ať už vznikla náhodou, nebo domluvené s fotografem. Její náladou fotky by klidně mohl být inspirovaný snímek Na nože. Detektivka režiséra Riana Johnsona v duchu těch, které psala a kterými se proslavila právě Christie. Je to film elegantní i poťouchlý, odlehčeně zábavný.

Den po oslavě svých pětaosmdesátých narozenin je ve své pracovně v nejvyšším patře výstavného starého domu plného mahagonového obložení, tlumených světel a tlustých koberců nalezen mrtev slavný spisovatel kriminální fikce Harlan Thrombey. Jeho nejprodávanější bestseller 1000 nožů inspiroval podivnou cirkulárkovitou dekoraci zdobící hlavní místnost domu. A je to také nůž, co ukončilo jeho život. Přivolaní policisté konstatují sebevraždu. Ale v hlubokém křesle zabořený tajemný soukromý detektiv Benoit Blanc v podání Daniela Craiga, jehož kdosi  neznámý přizval, aby se ujal vyšetřování vraždy, si tak jistý není.

Je dost možné, že někdo z rozvětvené a rozhádané Harlanovy rodiny pomohl patriarchovi na onen svět. Mohla to být makléřka a dcera Linda doufající, že jde „o další taťkovu velkolepou hru“ a čekající na „nějaké velké odhalení“ (Jamie Lee Curtis), její podvádějící manžel Richard (Don Johnson), Harlanův syn Walt pověřený spravováním otcova literárního odkazu, ale i vypočítavá snacha, jejíž dcera je existenčně závislá na dědově podpoře, nebo rozmazlený a bezstarostného života si užívající vnuk Ransom.

Ve skvěle choreograficky pojaté úvodní montáži výslechu padne stín podezření v podstatě na každého. Z přesmykávajících se vyprávění postav se postupně ukazuje, že harmonická oslava narozenin nebyla zase tak harmonická, jak by všichni chtěli, aby ji detektivové viděli. Movitý muž se ji totiž rozhodl využít k tomu, aby se vypořádal se svými příbuznými. Dal jim šanci - jak říká - uspět sami za sebe, nejen s jeho podporou a jeho penězi. Do hry tak záhy vstoupí ještě jedna postava. Harlanova věrná ošetřovatelka Marta, emigrantka z Latinské Ameriky, která má jednu fyziologickou poruchu – nedokáže lhát. Když lže, zvrací. Pro existenci v rodině, kde má každý nějaké tajemství, je to utrpení. Pro každého vyšetřovatele ideální svědek. A zvlášť pro Blanca, který se považuje za „pasivního pozorovatele pravdy“.

Svědek doslova alergický na lež je jedním z mnoha důkazů, na jakém teritoriu se režisér  pohybuje. Film je  poctou žánru záhadné detektivky i pokusem o její inovaci přidáním poučeného převracení a tematizování zaběhaných žánrových konvencí. Nejde o první takovou Johnsonovu hříčku. Ještě před tím, než se jeho jméno dostalo do novinářského mainstreamu díky mírně neortodoxní režii předposledních Hvězdných válek, natočil Johnson dvě výrazná žánrová „cvičení“. Jeho chytrý debut Brick z roku 2005 je noirová detektivka klasického střihu přenesená na současnou kalifornskou střední, o sedm let mladší Looper pak mnohonásobně zacyklený sci-fi thriller o cestování časem, jak se slušelo na éru po Inception. Mezi ně jsou pak vměstnaní Bratři Bloomové, variace na podvodnické komedie.

Na jednu stranu si Johnson vypůjčuje z královny moderní detektivky horem dolem. Svérázný soukromý detektiv s těžkým jižanským přízvukem je její Hercule Poirot. Skupina podezřelých shromážděných v honosném domě její vypravěčský vynález. Řezné zbrani dávala Christie přednost před sofistikovanějšími a mezi kolegy oblíbenými metodami vraždy, jako bylo olíznutí otrávené známky nebo probodnutí rampouchem. Na druhou velmi záhy divák ví, kdo je vrah a co se stalo.

Klíčová otázka o pachateli, na niž by Christie nabídla tradičně odpověď v závěru shromážděním postav a brilantním proslovem detektiva, tak ztrácí smysl. Vyšetřování nicméně pokračuje dál - divák sice ví, ale ostatní postavy ani detektiv nikoliv. Film tak nastoluje novou otázku: Proč vlastně pokračuje dál? Začíná zvláštní, na hlavu postavená hra na kočku a myš. Do ní režisér postupně přidává další zápletku i několik vějiček, které svádějí na scestí diváka toužícího držet krok s vyšetřováním, nebo být dokonce o krok napřed. Detektivkou v druhém plánu je pak síť vztahů mezi jednotlivými postavami, jejichž excentrické povahy Johnsonovi umožňují přidat komedii.

Stejně jako jeho vzor Agatha Christie, proplétá Johnson detektivku s prvky společenské satiry přizpůsobenými současné americké realitě. Ne překvapivě se týká otázky přistěhovalců a toho, jak se k nim konzervativní část země chová. Rodina sice opakuje fráze, že je Marta „součástí rodiny“, ale nikdo z nich neví, z jaké části Latinské Ameriky pochází. Jejich přesvědčení, že přistěhovalci by neměli jednoduše mít nárok na totéž jako rodilí Američané, výrazně promění čtení poslední vůle.

rian-johnson-knives-out
Režisér Rian Johnson (vlevo) při natáčení • Autor: Lionsgate

Daniel Craig hraje Benoita Blanca podomácku, jak nejlíp umí. Coby protiklad akčního, agresivního i uhlazeného agenta 007, s nímž po nejnovější bondovce Není čas zemřít na jaře končí. Johnson splétá děj, uhýbá, vrací se a komplikuje, co mu síly stačí. Vychází mu z toho ale spíš solidní poučená detektivka než nepředvídatelný a vzrušující film, který nepřestává překvapovat a vypravěčsky se proměňovat až do konce.

Důležitou zprávou pro Johnsona a studio Lionsgate nicméně není, jestli Na nože budou rozebírat žánroví teoretici, strukturalisté a odborníci na Agathu Christie, ale fakt, že snímek s rozpočtem čtyřicet milionů dolarů jich utržil celosvětově dvě stě padesát. A potvrdil poptávku po tradičních mysteriózních detektivkách i nových výstředních soukromých detektivech.

Studio evidentně zkouší vytvořit franšízu s Benoitem Blancem. Druhý film, v němž bude vyšetřovat už bývalý James Bond nový zločin, se již podle magazínu Hollywood Reporter připravuje. Není čas zemřít, prohlašuje název nové bondovky - ale odejít do dobrého pobondovského důchodu se hodí vždycky. Při troše štěstí by se to Craigovi mohlo s Blancem podařit.

 

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jindřiška Bláhová

redaktorka, kultura

blahova
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 425
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte