0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Glosa25. 7. 20072 minuty

Zdeněk Bambas a jeho neviditelní muži

Zdeněk Bambas, šéf dopravní policie, si balí kufry. Po čtrnácti letech ve funkci, a my můžeme jen hádat, co po něm vlastně zůstalo. Možná zbyteční mrtví na silnicích a dopravní policisté, kteří nemají daleko k tomu natáhnout dlaň pro úplatek. Je dobře, že Bambas končí, jenže stav dnešní policie je takový, že jej s největší pravděpodobností nahradí nějaký další model a la Bambas.

Zdeněk Bambas, šéf dopravní policie, si balí kufry. Po čtrnácti letech ve funkci, a my můžeme jen hádat, co po něm vlastně zůstalo. Možná zbyteční mrtví na silnicích a dopravní policisté, kteří nemají daleko k tomu natáhnout dlaň pro úplatek. Je dobře, že Bambas končí, jenže stav dnešní policie je takový, že jej s největší pravděpodobností nahradí nějaký další model a la Bambas.

Za mrtvé na silnicích, za miliardové škody, za neodpovědné řidiče nerespektující pravidla nemůže jen Bambas a jeho neviditelní muži. V Česku existují různá expertní dopravní pracoviště, třeba na ministerstvu dopravy, která také nesou zásluhou své nečinnosti vinu. Vinu nesou i politici, kteří svými výroky devalvovali bodový systém, jenž dokáže ve světě zachraňovat životy, na cár papíru, kterému se neodpovědní řidiči jen vysmívají.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Bambas byl svým způsobem jen figurka. Nebyl skutečným šéfem dopravní policie, tihle uniformovaní muži a ženy mají skutečné šéfy na okresech a v krajích. Pod Bambasem sloužilo všehovšudy asi šest lidí, včetně sekretářky. Jeho práce byla „metodická“, měl policii radit, přicházet s nápady, jak vylepšit boj proti řidičům, měl u svých šéfů a jejich šéfů ve vládě prosazovat podmínky – kamery, radary, semafory, bezpečnostní úpravy silnic –, které dopravákům pomohou. Právě v tom totálně selhal, byl naprosto neviditelný, stejně jako jeho podřízení. Navíc civilní dopravní experti s policií nijak zvlášť nespolupracují, jsou jakousi teoretizující jednotkou a Bambas se je vůbec nepokusil probudit k životu.

Zkusme věřit, že na místo přijde někdo živější. Ale autor těchto řádků mluvil nedávno pracovně asi s desítkou dopravních policistů. Většina z nich měla názory, které se nijak nelišily od těch šéfových. Třeba že za opět se zvyšující počet mrtvých na silnicích může počasí. S takovou se fakt nikam nedostaneme.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].