Zdeněk Bambas a jeho neviditelní muži
Zdeněk Bambas, šéf dopravní policie, si balí kufry. Po čtrnácti letech ve funkci, a my můžeme jen hádat, co po něm vlastně zůstalo. Možná zbyteční mrtví na silnicích a dopravní policisté, kteří nemají daleko k tomu natáhnout dlaň pro úplatek. Je dobře, že Bambas končí, jenže stav dnešní policie je takový, že jej s největší pravděpodobností nahradí nějaký další model a la Bambas.
Zdeněk Bambas, šéf dopravní policie, si balí kufry. Po čtrnácti letech ve funkci, a my můžeme jen hádat, co po něm vlastně zůstalo. Možná zbyteční mrtví na silnicích a dopravní policisté, kteří nemají daleko k tomu natáhnout dlaň pro úplatek. Je dobře, že Bambas končí, jenže stav dnešní policie je takový, že jej s největší pravděpodobností nahradí nějaký další model a la Bambas.
Za mrtvé na silnicích, za miliardové škody, za neodpovědné řidiče nerespektující pravidla nemůže jen Bambas a jeho neviditelní muži. V Česku existují různá expertní dopravní pracoviště, třeba na ministerstvu dopravy, která také nesou zásluhou své nečinnosti vinu. Vinu nesou i politici, kteří svými výroky devalvovali bodový systém, jenž dokáže ve světě zachraňovat životy, na cár papíru, kterému se neodpovědní řidiči jen vysmívají.


Bambas byl svým způsobem jen figurka. Nebyl skutečným šéfem dopravní policie, tihle uniformovaní muži a ženy mají skutečné šéfy na okresech a v krajích. Pod Bambasem sloužilo všehovšudy asi šest lidí, včetně sekretářky. Jeho práce byla „metodická“, měl policii radit, přicházet s nápady, jak vylepšit boj proti řidičům, měl u svých šéfů a jejich šéfů ve vládě prosazovat podmínky – kamery, radary, semafory, bezpečnostní úpravy silnic –, které dopravákům pomohou. Právě v tom totálně selhal, byl naprosto neviditelný, stejně jako jeho podřízení. Navíc civilní dopravní experti s policií nijak zvlášť nespolupracují, jsou jakousi teoretizující jednotkou a Bambas se je vůbec nepokusil probudit k životu.
Zkusme věřit, že na místo přijde někdo živější. Ale autor těchto řádků mluvil nedávno pracovně asi s desítkou dopravních policistů. Většina z nich měla názory, které se nijak nelišily od těch šéfových. Třeba že za opět se zvyšující počet mrtvých na silnicích může počasí. S takovou se fakt nikam nedostaneme.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].