Nejbezpečnější rakve světa
Je v tom něco až animálního: po nehodě Felipa Massy při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska zajímají závody formule i ty, pro které není automobilový tuning svatější než Vánoce.
Není divu. Fakt, že někdo přežije náraz ocelové pružiny do hlavy, když se řítí v otevřeném autě rychlostí kolem dvou set kilometrů v hodině, ten už stojí za zvýšenou pozornost. Zvlášť když Massa krátce po procitnutí z umělého spánku ještě s oteklou půlkou obličeje oznámil, že už se těší, až si zase sedne za volant. Zkrátka pozoruhodné.
Během týdne po havárii se znovu obnovily debaty o tom, jak závodníky ještě více uchránit od následků podobných karambolů. Čerstvě se mluví o jakýchsi „madlech“, které by se připevňovaly na přilbu, jež Massovi zachránila život. Přitom už teď mají piloti vozů úžasné podmínky pro práci, nejen co se týče vybavení jejich ochranných pomůcek a aut: okruhy mají především promyšlené únikové zóny, které se dokáží vypořádat i s těmi nejneočekávanějšími haváriemi. Stačí se podívat právě na Massův případ: když po nárazu pružiny do hlavy přišel o vědomí, nekontrolované auto s ním v plné rychlosti čelně vrazilo do tak chytře postaveného mantinelu, že dokázal absorbovat energii auta a Massovi tak samotný náraz nezpůsobil vůbec žádnou újmu. U jezdce byla ihned sanitka a velmi krátce po kolapsu už ležel na jednotce intenzivní péče.


Takové opatření působily ještě před pár lety jako sci-fi. Pro připomenutí je dobré si na YouTube projít záběry z havárií ze 70. let, kdy Laudovi nebo Petersonovi uvízlým v hořících autech musejí ven pomáhat jejich kolegové, kterým se podařilo zabrzdit u místa neštěstí. Až pak se ke zraněným jezdcům dostávají pořadatelé a dlouho po nich lékaři s vybavením, jež dnes působí hodně amatérsky. O převozu do nemocnice raději nemluvit. Ale abychom nechodili zas tak daleko do historie: poslední oběť velkých cen Ayrton Senna by v dnešním voze pravděpodobně onen černý víkend (den před ním se při tréninku zabil Roland Ratzenberger) v Imole před patnácti lety přežil – zavěšení kola, jež mu rozdrtilo hlavu, je dnes pevně připoutané ke konstrukci auta.
Závody formule jedna budou po Massově případu určitě ještě bezpečnější, v miliardovém byznysu se na to nějaké peníze najdou. Ale výstižně to řekl šéf McLarenu Martin Whitmarsh krátce předtím, než včera Massu pustili z nemocnice: „Pokaždé, když pilot vyjede na trať, riskuje svůj život.“ S tím se prostě musí smířit nejen závodníci, ale i jejich diváci. Ti se s tím ostatně vypořádají velmi snadno. Právě tím je totiž formule jedna vzrušující, na webu má málokterý záznam z aktuálních závodů takovou sledovanost, jako právě nehoda Felipa Massy.
Dřív se tomuhle sportu říkalo „nejrychlejší rakve světa“. Je v tom něco až animálního: jestli se jednou z formulí stanou „nejbezpečnější rakve světa“, budou sledované asi jako mezinárodní závody hasičských družstev.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










