Nejbezpečnější rakve světa
Je v tom něco až animálního: po nehodě Felipa Massy při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska zajímají závody formule i ty, pro které není automobilový tuning svatější než Vánoce.
Není divu. Fakt, že někdo přežije náraz ocelové pružiny do hlavy, když se řítí v otevřeném autě rychlostí kolem dvou set kilometrů v hodině, ten už stojí za zvýšenou pozornost. Zvlášť když Massa krátce po procitnutí z umělého spánku ještě s oteklou půlkou obličeje oznámil, že už se těší, až si zase sedne za volant. Zkrátka pozoruhodné.


Během týdne po havárii se znovu obnovily debaty o tom, jak závodníky ještě více uchránit od následků podobných karambolů. Čerstvě se mluví o jakýchsi „madlech“, které by se připevňovaly na přilbu, jež Massovi zachránila život. Přitom už teď mají piloti vozů úžasné podmínky pro práci, nejen co se týče vybavení jejich ochranných pomůcek a aut: okruhy mají především promyšlené únikové zóny, které se dokáží vypořádat i s těmi nejneočekávanějšími haváriemi. Stačí se podívat právě na Massův případ: když po nárazu pružiny do hlavy přišel o vědomí, nekontrolované auto s ním v plné rychlosti čelně vrazilo do tak chytře postaveného mantinelu, že dokázal absorbovat energii auta a Massovi tak samotný náraz nezpůsobil vůbec žádnou újmu. U jezdce byla ihned sanitka a velmi krátce po kolapsu už ležel na jednotce intenzivní péče.
Takové opatření působily ještě před pár lety jako sci-fi. Pro připomenutí je dobré si na YouTube projít záběry z havárií ze 70. let, kdy Laudovi nebo Petersonovi uvízlým v hořících autech musejí ven pomáhat jejich kolegové, kterým se podařilo zabrzdit u místa neštěstí. Až pak se ke zraněným jezdcům dostávají pořadatelé a dlouho po nich lékaři s vybavením, jež dnes působí hodně amatérsky. O převozu do nemocnice raději nemluvit. Ale abychom nechodili zas tak daleko do historie: poslední oběť velkých cen Ayrton Senna by v dnešním voze pravděpodobně onen černý víkend (den před ním se při tréninku zabil Roland Ratzenberger) v Imole před patnácti lety přežil – zavěšení kola, jež mu rozdrtilo hlavu, je dnes pevně připoutané ke konstrukci auta.
Závody formule jedna budou po Massově případu určitě ještě bezpečnější, v miliardovém byznysu se na to nějaké peníze najdou. Ale výstižně to řekl šéf McLarenu Martin Whitmarsh krátce předtím, než včera Massu pustili z nemocnice: „Pokaždé, když pilot vyjede na trať, riskuje svůj život.“ S tím se prostě musí smířit nejen závodníci, ale i jejich diváci. Ti se s tím ostatně vypořádají velmi snadno. Právě tím je totiž formule jedna vzrušující, na webu má málokterý záznam z aktuálních závodů takovou sledovanost, jako právě nehoda Felipa Massy.
Dřív se tomuhle sportu říkalo „nejrychlejší rakve světa“. Je v tom něco až animálního: jestli se jednou z formulí stanou „nejbezpečnější rakve světa“, budou sledované asi jako mezinárodní závody hasičských družstev.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].