0:00
0:00
Agenda20. 6. 20084 minuty

Bém se vsadil o Blanku

Pražský primátor Pavel Bém se vsadil s aktivistou, že tunel Blanka nebude dražší než 26 miliard korun.

Kolik má stát tolik diskutovaný tunel Blanka? A je vůbec třeba budovat další tunely pod Prahou a navazující několikaproudové silnice? Iniciativa Auto*Mat, která mimo jiné propaguje cyklistiku, tvrdí, že celá koncepce pražské dopravy je špatná.

Podle Michala Křivohlávka z cyklistické sekce iniciativy, koncepce vychází ze 70. let minulého století a nadále podporuje automobilovou dopravu v Praze. Výstavba městského okruhu včetně tunelů a navazujících radiál na vnější městský okruh podle něj pouze zahustí dopravu ve vnitřní Praze. „Místo aby lidé jeli MHD nebo na kole, sednou do auta,“ vysvětlil Respektu.cz, proč vyzval primátora Pavla Béma během zasedání pražského zastupitelstva k sázce.

Pokud město překročí rozpočet 25,7 miliardy korun do konce roku 2011, kdy se má tunel otevírat, Bém odpracuje 50 hodin veřejných prací pro iniciativu. V opačném případě pak lidé z iniciativy Auto*Mat odpracují 1000 hodin veřejně prospěšných prací pro hlavní město. Iniciativa původně navrhovala vyvěšení omluvných billboardů primátora s textem, který samam určí, to však Bém odmítl.

↓ INZERCE

Nedám vám džentlmenský slib, že Auto*Mat bude něco vyvěšovat po Praze. Ale za sebe vám nabízím pětinásobek vaší nabídky,“ reagoval na zastupitelstvu Bém. To při počtu 100 sympatizantů iniciativy vychází na 50 hodin práce primátora na projektech, které si Auto*Mat zadá.

Samozřejmě si nepřejeme vyhrát, naše vítězství bude, když rozpočet nebude překročen,“ zdůraznil Křivohlávek. Inflace by měla být v konečné sumě zohledněna, počítá Křivohlávek.

Kolik stojí tunel

Kamenem úrazu je vyčíslení stavby, především tunelů. Incicativa tvrdí, že dosud všechny stavby byly dražší, než původní rozpočet, za který firmy veřejnou zakázku „vysoutěžily“.

Mluvčí Metrostavu František Polák tvrdí, že dopředu se cena tunelu dá jen stěží stanovit. „Tyto stavby se nedají dát za pevnou cenu. Cena se odvíjí od předpokladu, že geologické složení bude vypadat tak, jak stanovil průzkum,“ vysvětlil pro Respekt.cz Polák. „Poté se dělají v součinnosti s investorem odpočty a přípočty,“ přiblížil.

Poslední dokončený tunel v Praze Mrázovka však vyšel o dvě a půl miliardy dráž, než se plánovalo (z 4,5 na 7 miliard korun). To bylo podle Poláka způsobeno tím, že tam obtížnost ražení byla vyšší něž se předpokládalo. Navíc stavba byla dokončena o tři roky později, než se původně počítalo. Polák odmítl, že by se tunel Blanka měl prodražit kvůli květnovému propadu tunelu. „To se hradí z pojistky,“ zdůraznil.

Křivohlávek tvrdí, že by se měla především zvyšovat kvalita života rezidentů v Praze. Podle mezinárodního žebříčku firmy Mercer dlouhodobě vede Curych, druhá se letos umístila Vídeň. Praha se letos umístila na 71. místě. Podle Křivohlávka se například ve Vídni snaží snižovat počet automobilů ve městě. „Výhodou Prahy je dobrý systém veřejné dopravy. Ten by se měl posilovat,“ tvrdí.

Za cenu tunelu Blanka by se podle Auto*Matu mohlo postavit několik tisíc kilometrů cyklostezek, desítky kilometrů tramvajových tratí, 15 nových knihoven, nebo se cena rovná čtyřem a půl ročních rozpočtů Prahy na kulturu a sociální oblast. „Veřejný tlak by měl způsobit to, že stále více lidí bude dávat přednost kvalitě života své ulice, než že pojede do práce autem,“ hledá východisko ze současné situace Křivohlávek.

Na oficiálních stránkách tunelu Blanka Bém Pražanům vzkázal: „Věřím, že společným úsilím města i státu se Pražané celé sítě hlavních komunikací dočkají v čase co nejkratším a bude tak konečně napraveno to, co totalitní režim v minulosti tolik podcenil.“ Po otevření tunelu by se tak mohla Praha pyšnit nejdelším tunelovým městským komplexem v Evropě.

Čtěte související články Respektu:

Nová dálnice Prahou

Drsná Blanka


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].