0:00
0:00
Externí hlasy7. 5. 20152 minuty

Jidáš vám zaměstnání nenajde

Jidášův příběh ukazuje, že "mít štempl" nestačilo

Dana Koutecká

„Naše výběrové řízení se chýlí ke konci, už jsme zjistili, jak pracujete ve skupině, jak umíte prezentovat a jak jednáte ve stresových situacích a ještě tu pro vás máme otázku: jak se jmenovala postava z Nového zákona, která měla přízvisko Iškariotský?“

Dovedu si představit pozice, u kterých by mohlo výběrové řízení takto vypadat, ale není jich mnoho. Přesto se ministerstvo školství domnívá, že většinu zaměstnání by neměli zastávat lidé, kteří na uvedenou otázku neznají odpověď.

K čemu jinému totiž slouží maturita, než jako průkazka ke vstupence do zaměstnání nebo na univerzitu? Kdyby si každý zaměstnavatel a každá univerzita sami podrobně zjišťovali, co jejich uchazeči znají a umí, maturitu bychom nepotřebovali. 

↓ INZERCE

Pozor, neptám se, k čemu jinému jsou čtyři roky sebevzdělávání. Sebevzdělávání u mnohých není cílem. Cílem je mít maturitu. A tak je příznačné, že součástí dosažení tohoto cíle letos bylo znát Jidášovo jméno.

11207317 10205498627976514 370281507128381118 n Autor: Respekt

Jidáš byl Ježíšův učedník. Cestoval s Ježíšem, jedl s Ježíšem, poslouchal jeho vyučování, viděl ho dělat zázraky podobně jako Matouš nebo Filip. Zdálo by se, že mezi nimi nebyl žádný rozdíl.

O středoškolském vzdělání se v České republice nejvíce mluví v období maturit. Většinu lidí moc nezájímá, co a jak se na středních školách učí a k čemu to je, ale pozornost je směřována k tomu, co stačí a nestačí k získání maturity. Důležitý je štempl „udělal maturitu“. A štempl se získává za odříkání správných hesel. Jako třeba JIDÁŠ - ZRÁDCE.

Ale Jidášův příběh ukazuje, že mít štempl „Ježíšův učedník“ nestačilo. Důležité bylo, jestli učedníci opravdu porozuměli tomu, čeho byli součástí.

Tak co kdybychom se přestali přít o to, jestli k všeobecnému základu patří znát to či ono jméno, ale začali hledat, k jakému porozumění mají čtyři roky na střední škole vést? Anebo pojďme ještě dál - co kdybychom začali hledat, k čemu má obecně vést vzdělávání a začalo nám být jedno, jestli se odehrává ve škole a je ukončené maturitou nebo není? Největší apoštol také nechodil s těmi dvanácti do třídy.

Autorka působí v oblasti vzdělávání.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].