0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Externí hlasy7. 5. 20152 minuty

Jidáš vám zaměstnání nenajde

Jidášův příběh ukazuje, že "mít štempl" nestačilo

Dana Koutecká
Jidáš Iškariotský • Autor: Almeida Júnior, 1880

„Naše výběrové řízení se chýlí ke konci, už jsme zjistili, jak pracujete ve skupině, jak umíte prezentovat a jak jednáte ve stresových situacích a ještě tu pro vás máme otázku: jak se jmenovala postava z Nového zákona, která měla přízvisko Iškariotský?“

Dovedu si představit pozice, u kterých by mohlo výběrové řízení takto vypadat, ale není jich mnoho. Přesto se ministerstvo školství domnívá, že většinu zaměstnání by neměli zastávat lidé, kteří na uvedenou otázku neznají odpověď.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

K čemu jinému totiž slouží maturita, než jako průkazka ke vstupence do zaměstnání nebo na univerzitu? Kdyby si každý zaměstnavatel a každá univerzita sami podrobně zjišťovali, co jejich uchazeči znají a umí, maturitu bychom nepotřebovali. 

Pozor, neptám se, k čemu jinému jsou čtyři roky sebevzdělávání. Sebevzdělávání u mnohých není cílem. Cílem je mít maturitu. A tak je příznačné, že součástí dosažení tohoto cíle letos bylo znát Jidášovo jméno.

11207317 10205498627976514 370281507128381118 n • Autor: Respekt
11207317 10205498627976514 370281507128381118 n
11207317 10205498627976514 370281507128381118 n • Autor: Respekt

Jidáš byl Ježíšův učedník. Cestoval s Ježíšem, jedl s Ježíšem, poslouchal jeho vyučování, viděl ho dělat zázraky podobně jako Matouš nebo Filip. Zdálo by se, že mezi nimi nebyl žádný rozdíl.

O středoškolském vzdělání se v České republice nejvíce mluví v období maturit. Většinu lidí moc nezájímá, co a jak se na středních školách učí a k čemu to je, ale pozornost je směřována k tomu, co stačí a nestačí k získání maturity. Důležitý je štempl „udělal maturitu“. A štempl se získává za odříkání správných hesel. Jako třeba JIDÁŠ - ZRÁDCE.

Ale Jidášův příběh ukazuje, že mít štempl „Ježíšův učedník“ nestačilo. Důležité bylo, jestli učedníci opravdu porozuměli tomu, čeho byli součástí.

Tak co kdybychom se přestali přít o to, jestli k všeobecnému základu patří znát to či ono jméno, ale začali hledat, k jakému porozumění mají čtyři roky na střední škole vést? Anebo pojďme ještě dál - co kdybychom začali hledat, k čemu má obecně vést vzdělávání a začalo nám být jedno, jestli se odehrává ve škole a je ukončené maturitou nebo není? Největší apoštol také nechodil s těmi dvanácti do třídy.

Autorka působí v oblasti vzdělávání.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].