pátek 5. 10. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Před několika měsíci tu Denní menu referovalo o investicích do globálního úložiště semen, které leží na norských Špicberkách. Schraňuje zárodky všech možných rostlin sloužících k obživě lidstva pro případ, že by je pohroma jakéhokoliv původu sprovodila z povrchu planety. Ve vědeckém časopisu Science nyní vědci vyzývají ke stavbě dalšího podobného úložiště, kde by byla bezpečně a na věky uschováno jiné bohatství: výměšky lidí žijících izolovaně a daleko od moderní civilizace.

Výkaly původních obyvatel (například) Amazonie se totiž od výměšků běžných Američanů, Norů, Čechů, Rusů či Japonců podstatně liší. Jsou bohatší na mikroorganismy a bakterie, které po tisíciletí postupně osidlovaly lidská střeva, a žily s lidmi v symbióze. Obyvatelé moderního světa, kteří jsou v neustálém kontaktu s antibiotiky, chlorovanou vodou nebo uklízecími prostředky, mají střeva “vyčištěná”.

Má to svá pro a proti. Svět s antibiotiky a savem je bezpečnější a lidé v něm méně umírají na infekce a (z dnešního pohledu) banální choroby. Vědci však postupně zjišťují, že střevní mikroflóra je důležitou součástí celkového zdraví. A čím bohatší, tím lépe. Naše poznání je v tomhle ohledu teprve na začátku, experimentuje se třeba s transplantací stolice (viz Respekt: Rozvrat v mikrobiální zoo).

Vědci proto navrhují stavbu skladiště na bezpečném místě a v relativně neutrální zemi, které by výkaly posbírané v odlehlých částech světa (a mikrobiotické poklady v nich skryté) uschovalo. Lidstvo by tak získalo více času vztah různých, často i nečekaných chorob a střevní džungle zkoumat. Střevní bohatství totiž rychle mizí, spolu s komunitami, žijícími izolovaně. Jejich přizpůsobení se modernímu světu jim přináší mnoho žádoucích výhod. Nepřizpůsobuje se však jen jejich životní styl, ale i jejich střeva.

F1.large

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Osmadvacet let za mřížemi potvrdil ve čtvrtek soud Marionu „Suge“ Knightovi za zabití Terryho Cartera – majitele hudebního vydavatelství Heavyweight Records. Rozsudek v procesu, který se táhl bezmála čtyři roky, představuje definitivní  konec kariéry kdysi mocného a obávaného muže - a jedné z nejvýraznějších postav hip hopu ze západního pobřeží USA.

Suge Knight stanul před soudem kvůli činu, který se odehrál v roce 2015 poblíž fast foodu v  losangeleské čtvrti Compton. Knight se tehdy dostal do slovní potyčky se svým dlouholetým rivalem Cle „Bone“ Sloanem. Byl mimo jiné rozhořčený z toho, jak byla jeho osobnost vylíčena v hraném filmu Straight Outta Compton, který mapoval kariéru rapového kolektivu N.W.A. a kde Sloan působil jako konzultant. Hádka při níž Knight sedí v autě a Sloan postává na chodníku vyústila v chladnokrevný čin, kdy Knight do Sloana najel svým pick-upem, poté jej ještě jednou přejel, a při té příležitosti také srazil Cartera, který později na následky zranění zemřel. Z místa odjel, aniž vůbec vystoupil z auta.

Reklama
Reklama

https://www.youtube.com/watch?v=rsbWEF1Sju0

Celý proces provázely dlouhé průtahy. Odkládal se ze zdravotních důvodů a Knight šestnáctkrát změnil tým svých obhájců. Video z kamery umístěné poblíž fast foodu, které celý incident zachytilo, nakonec paradoxně posloužilo obhajobě k tomu, že Knight prý měl důvod domnívat se, že je Sloan ozbrojený, a jednal tak v sebeobraně. Rozsudek, který nakonec padl, Knight vyslechl s ledovým výrazem a bez projevů jakékoli lítosti - což bylo jeho konstantní chování během všech slyšení.

Na vrcholu své kariéry v půli devadesátých let byl Knight klíčovou postavou. Záhy po rozpadu N.W.A. společně s rappery Dr. Dre a The D.O.C. založil vydavatelství Death Row Records. Právě u něj vydaná alba – The Chronic od Dr. Dre a Doggystyle od Snoop Dogga - jsou desky definující svou éru. Knight se svou výbušnou povahou stál také v centru konfliktů mezi rappery z východního a západního pobřeží, které kulminovaly i fyzickou likvidací některých z nich. Prominentní hvězda labelu a velký talent Tupac Shakur byl v roce 1996 zastřelen v Las Vegas shodou okolností v autě, za jehož volantem seděl Knight. Událost znamenala první krok úpadku Death Row Records.

https://www.youtube.com/watch?v=tpiCT3k80Jo

Reklama
Reklama