Denní menu

Výrok dne: Přezdívka Pitomio se může užívat jen jako kritika

Tomio Okamura • Autor: Globe Media /  Reuters
Tomio Okamura • Autor: Globe Media / Reuters

Vrchní soud v Praze vynesl rozsudek v kauze, kdy poslanec Tomio Okamura žaloval týdeník Reflex za to, že jej popsal přezdívkou „Pitomio“. Poslanec se bránil a bránil se také proti vyobrazení své osoby v klaunském provedení na obálce magazínu. Soud ve středu rozhodl, že přezdívka „Pitomio“ nesmí být svévolně používána. Lze ji ale použít, pokud toto pojmenování bude "projevem oprávněné kritiky". Odvolání bylo zamítnuto, náklady na advokáta si musí zaplatit Okamura sám.

Okamura jistě není první ani poslední politik, který je karikován. Právě tento týden zaplavily sociální sítě vtípky na Babišovo #sorryjako. V prosinci 2009 manželka tehdejšího předsedy ČSSD Petra Paroubková vedla spor s časopisem Reflex. Nelíbil se jí díl komiksu Zelený Raoul nazvaný „Paroubkovy erotické fantazie“. Paroubková v komiksu vypráví příběh svým kamarádkám o tom, jak se jí podařilo svést Jiřího Paroubka, který přišel domů vzrušený z toho, jak se mu podařilo svrhnout vládu. Petře Paroubkové se nelíbilo zejména to, že komiks měl znázorňovat početí jejího dítěte a to, že se v komiksu objevuje nahá. Komiks označila za „nevkusnou pornokarikaturu“.

V únoru 2009 se pak na obálce Reflexu objevil Hitler/Chaplin – tedy přesněji David Rath. Uvnitř časopisu se pak ještě skrýval článek, jehož titulek hlásalArbeit macht Rath“ - a Rath byl vyobrazen jako šílený doktor s kladívkem a skalpelem. Se slovyje to nechutné, časopis Reflex tím opět posunul hranici vkusu" se rozzuřený Rath rozhodl vzít situaci do svých rukou a „nehorázný zásah do jeho osobnostních práv“ kvůli karikatuře šel vyřešit k soudu.

Kdo další se nesmířil se karikaturami a šel hájit svá práva k soudu? To zjistíte v textu na webu Demagog.cz