Denní menu

pátek 21. 4. 2017

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Páteční menu z oborové solidarity musí vyřídit jeden srdečný pozdrav z Ruska. Známý petrohradský investigativní novinář a kritik Putinovy vlády Nikolaj Andrušenko (73) zemřel poté, co byl na ulici brutálně zmlácen neznámými lidmi.

Útok se stal devátého března, pachatelé dosud nebyli lapeni. Andrušenko byl od té doby v nemocnici v umělém spánku. Není to poprvé, co byl za svou práci zmlácen, podobný útok na něj mířil už v roce 2007.

V roce 2009 jej soud v Petrohradě uznal vinným z extremismu a pomluv; ve vazbě byl tehdy údajně mučen. Mezi Andrušenkova témata patřilo omezování politických práv v zemi, zneužívání tajných služeb Putninovou vládou, korupce na lokální i celostátní úrovni.

Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Moderátor Bill O`Reilly a jeho pořad The O`Reilly Factor na televizní stanici Fox News končí. Oznámil to Rupert Murdoch a jeho synové James a Lachlan, kteří řídí společnost 21st Century Fox. Podle svých slov se tak rozhodli na základě analýzy několika nařčení O`Reillyho ze sexuálního obtěžování – k tomu je ovšem dotlačilo investigativní šetření listu The New York Times.

Factor byl nejúspěšnějším kabelovým zpravodajským pořadem, za dobu své existence vydělal miliardy dolarů a jeho zisky stále rostly. O`Reilly byl i jedním z ideových pilířů Fox News, která má názorově blízko ke konzervativcům a republikánům. Od premiéry v roce 1996 se ohrazoval proti liberálním médiím, zároveň se pořad nesl na vlně patriotismu a opovržení vůči feministickým a dalším hnutím.

Minulé léto přišlo do Fox News několik obvinění letos 67letého moderátora ze sexuálního obtěžování, což přimělo americký deník prozkoumat jeho minulost. Článek zveřejněný 1. května ukázal, že tato obvinění přicházela již dřív - a že Fox News a 21st Century Fox se O`Reillyho opakovaně zastávaly. Dokonce i poté, co byla firma nucena zaplatit 13 milionů dolarů jako důsledek mimosoudního vyrovnání s pěti ženami.  Obtěžování mělo zahrnovat slovní urážky, nevhodné komentáře a návrhy i telefonáty, které prý zněly, jako by moderátor právě masturboval. Dotyčné ženy pro O`Reillyho pracovaly nebo v jeho show účinkovaly.

Reklama
Reklama

Po zveřejnění článku odmítlo přes padesát inzerentů pokračovat ve sponzoringu pořadu a hnutí za ženská práva volala po O`Reillyho odchodu. Deník The New York Times vypátral i záznam rozhovoru s obětí sexuálního obtěžování Wendy Walsh již z roku 2013, která byla hostem pořadu.

Jedná se o klíčový důkaz, protože televizní stanice tvrdila, že žádná z žen, které O`Reillyho z obtěžování obviňovaly, nikoho ve Fox News přímo nekontaktovala. Záznam poté zveřejnila sama Walsh a její právní zástupce Lisa Bloom. Murdochova rodina následně nařídila vyšetření celé kauzy, které sice proběhlo v tajnosti, ale jeho výsledek zásadně ovlivnil rozhodnutí Murdocha seniora.

,,Provedli jsme důkladnou analýzu obvinění a dospěli jsme k závěru, že se Bill O`Reilly do Fox News Channel nevrátí,“ stálo ve vyjádření, které zveřejnil Rupert Murdoch a které se objevilo v době, kdy byl O`ReiIly na dovolené v Itálii. Moderátor tak pouze vzkázal, že je velmi skličující, když je „na základě nepodložených tvrzení nucen opustit televizi“. Dodnes není potvrzeno, zda stanice Fox News moderátora nějak vyplatila. Skeptické hlasy navíc tvrdí, že ani s odchodem O`Reillyho se přístup k ženám ve Fox News moc nezmění.

https://www.youtube.com/watch?v=G096YbGRcY8

 

Reklama