úterý 19. 6. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Obchodní válka je v plném proudu. Donald Trump pohrozil Číně dalšími přirážkami na zboží v hodnotě 200 miliard dolarů. Krok je prý odplatou za odplatu v podobě přirážek na americké zboží v hodnotě 50 miliard dolarů, k níž Čína sáhla poté, co Trump udělal totéž jako první. Kolotoč se roztáčí. Čína reaguje obviněním z vydírání. Finanční trhy padají. Při četbě ekonomických médií je snadné nabít dojmu, že americký prezident je jediným člověkem na planetě, který nechápe výhody volného trhu. Z čehož logicky vyplývá, že na své počínání také ošklivě doplatí. Nebo možná taky ne.

Stálá ekonomická komentátorka deníku Financial Times Rana Foroohar je jednou z mála, která to vidí trochu jinak. “Dovolte mi, abych trochu uklidnila čtenáře, kteří již teď píší první nástřel svých stížností. Netvrdím, že Trump říká pravdu nebo že pravdu má…. Ale bohužel, veřejné mínění se obvykle utváří více na základě pocitů než faktů,” píše.

Reklama
Reklama
Reklama

Potíž je v tom, že sice “neexistuje vhodná chvíle pro obchodní válku”, ale chvíle, kterou si Trump vybral je “nejlepší představitelná”. Americká ekonomika utěšeně roste, v tomto čtvrtletí experti předpokládají růst o 3% nebo více. Většina zisků sice proudí k horním 10 procentům populace, protože právě tento segment vlastní 80 procent všech amerických akcií a firmy většinu zisků uvolňují skrze zpětný výkup vlastních akcií. V krátkodobé perspektivě však tento efekt vyrovná negativní dopady obchodních válek.

“Mnozí ekonomové říkají, že krátkodobé dopady budou malé, možná pouze sníží v následujících pěti letech růst HDP o jednu desetinu procenta ročně,“ píše Foroohar. I když samozřejmě takové předpoklady závisí na modelech, jež nemusí být schopny předvídat všechny důsledky zavádění obchodních přirážek.

V tuto chvíli jsou globální logistické řetězce složité a bude obtížné je rozplétat. Jako důkaz komentář uvádí případ čínského výrobce telekomunikačních zařízení ZTE, kterého první vlna přirážek téměř dohnala ke krachu. U Trumpa za ni orodoval čínský prezident, Trump ustoupil (a podle posledních zpráv americký Senát Trumpovu shovívavost odmítl, takže akcie firmy míří do pekel). V dlouhodobějším výhledu se doširoka roztažené dodavatelské řetězce rozpadnou - a “Čína a USA míří k regionálním logistickým řetězcům technologií”. Jak všechno dopadne, je obtížné říct a z hlediska globálních elit to absolutně nedává smysl. Jenže - slovy Rany Foroohar - “Trumpovi je naprosto ukradené, co si hoši z Davosu myslí“.

https://www.youtube.com/watch?v=Db-zN9sKxyY

Komentátorka upozorňuje, že na televizní obrazovce vypadá Trump naprosto přesvědčivě, mluví jasně a působí autenticky. Je klidně možné, že vlastně věří tomu, co říká, “a jak vám vysvětlí každý psycholog, to je při přenosu sdělení nejdůležitější. Trump je v klidu a jistý si svými názory. Reportéři, kteří se zoufale snaží vyjasnit fakta a dorážejí na něj, působí dotěrně a zoufale”.

Trump je mistrem televizního sdělení, z něhož - maximálně v kombinaci se sociálními sítěmi - většina Američanů získává podle průzkumu The Pew Research Center informace. A na TV obrazovce je prezident prostě skvělý. Jaderná hrozba pominula. Spolupráce s Ruskem nikdy neexistovala. Všechno je jasné. V kombinaci s dobrým načasováním se zdá, že obchodní válka na domácí půdě splní svůj účel. Žádné rychlé dopady Američané nepocítí, Trump je v televizi s přehledem ujistí, že “obchodní válka je snadné vyhrát”.

Dodejme ale, že pod vším je hlubší nedůvěra k důsledkům globalizace. Nezapomínejme, že v posledních amerických prezidentských volbách se od volného obchodu více či méně distancoval nejen Donald Trump, ale také Bernie Sanders i Hillary Clinton. Dohodu o volném obchodu TTIP s gustem netorpédovali američtí hillbillies, ale evropská levice. A sama Rana Foroohar nedávno, podobně jako rostoucí řada dalších autorů, napsala, že Trump je v této věci spíše symptomem doby než jejím hybatelem. O tom více ve středu.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Tato zpráva je sice staršího data a ještě vlastně není definitivně potvrzená, nicméně stojí za to se k ní vrátit. Z čela americké verze módního časopisu Vogue zřejmě odchází po třiceti letech jeho šéfredaktorka Anna Wintour. Podle deníku The New York Post, který odkazuje na anonymní zdroje z vydavatelství Condé Nast, kde je Wintour od roku 2013 také kreativní ředitelkou, má odejít po dokončení zářijového čísla. Mluvčí vydavatelství „tyto dohady“ důrazně odmítla, nicméně zároveň neodpověděla na otázky týkající se dalších kariérních plánů jedné z nejklíčovějších postav Condé Nast. Ale jak dodává list The New York Times, tyto pověsti kolovaly společenskými kuloáry již několik měsíců před článkem Postu.

Módní svět bývá vysmíván pro svoji povrchnost, frivolnost a rozhazovačnost, ale ve skutečnosti jde především o byznys, v němž se točí ohromné peníze s reálným dopadem na ekonomiku (módní průmysl je odpovědný za dvě procenta světového HDP). A pokud je v tomto byznysu někdo opravdu vlivný, pak je to právě tato osmašedesátiletá Britka z významné novinářské rodiny (otec šéfoval britskému deníku Evening Standard, bratr píše pro Guardian).

Reklama
Reklama
Reklama

Jak napsal NYT: Anna Wintour si nemusí zvedat nasliněný prst, aby věděla, odkud vítr (nesoucí módní trendy) vane, ona sama je ten vítr. A jen s malou nadsázkou lze říci, že o tom, co má většina z nás nyní na sobě, rozhoduje poslední léta právě šéfka Vogue. Právě ona totiž „stvořila“ řadu vlivných návrhářů, případně pomohla významně nastartovat jejich kariéry.

Amerického návrháře Marca Jacobse podpořila v začátcích jeho kariéry, později mu pomohla získat pozici ve francouzském módním domě Louis Vuitton. A podle NYT Wintour pomohla k úspěchu celé generaci talentovaných newyorských návrhářů. Britovi Johnu Gallianovi pak pomohla s comebackem poté, co se zdálo, že je zcela odepsaný po skandálu s antisemitskými výstupy.

Každou sezónu má pak vliv i na podobu kolekcí, protože má ve zvyku navštěvovat návrháře a návrhářky ještě před přehlídkami a tvůrci na její názory velmi dají. A není nakonec ani úplně nutné disponovat nadprůměrnými financemi, aby Wintour ovlivnila i váš šatník. Výrobky luxusních módních domů totiž kopírují a jejich levnější verze vyrábějí i značky typu Zara.

https://www.youtube.com/watch?v=dW4wpGg64pE

Reklama
Reklama