0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu21. 3. 20185 minut

Mark Zuckerberg: Řekli nám, že data uživatelů zničili

Mark Zuckerberg • Autor: REUTERS

Aktualizace:  Mark Zuckerberg nakonec mlčení prolomil v kauze Cambridge Analytica, i když nešlo o plnokrevnou omluvu, jak konstatoval třeba list The New York Times. Šéf Facebooku v obsáhlém postu shrnuje, co se stalo, a tvrdí, že stejná situace se nemůže opakovat jednoduše proto, že firma mezitím změnila pravidla. Dnes už podle Zuckerberga není možné vytěžit společně s profilem toho kterého uživatele také data jeho přátel, ale je k tomu nutný jejich souhlas.

Dále tvrdí, že jak akademik Kogan, který informace o zhruba 50 milionech uživatelů nasbíral, tak šéfové firmy Cambridge Analytica, které je předal a jež je následně využila v politických kampaních, Facebooku v roce 2015 tvrdili, že informace zničili. „Teprve minulý týden jsme se dověděli, že data nesmazali, jak tvrdili,“ píše Zuckerberg. Slíbil důkladné vyšetření celé věci a další změnu ve fungování platformy tak, aby bylo (zjednodušeně řečeno) obtížnější sbírat data uživatelů.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Původní zpráva: Skandál s konzultantskou firmou Cambridge Analytica, která měla zneužít data zhruba padesáti milionů uživatelů Facebooku v politických kampaních, pokračuje tak, jak obvykle skandály toho typu pokračují: zahájením vyšetřování, rezignacemi, odchody jedněch klíčových aktérů a čekáním na vyjádření jiných klíčových aktérů.

Když začneme od konce seznamu. Bobříka mlčení zatím drží aktér z nejklíčovějších, šéf Facebooku Mark Zuckerberg. A to tak důkladně, že se média – třeba The Atlantic – doslova ptají, „kam se poděl“. Zuckerberga ani jeho pravou ruku Sheryl Sandberg od vypuknutí skandálu neviděli ani jejich kolegové a podřízení, nepřišli ani na úterní setkání se zaměstnanci v kalifornském sídle firmy.

Otázek na zodpovězení, které mimochodem padaly i během zmiňované schůzky v Manlo Park, je přitom víc než dost. Facebook věděl o tom, že společnost Cambridge Analytica s daty jejich uživatelů pracuje a využívá je v kampaních. Proč nezasáhnul dříve a spolupráci s firmou přerušil až nyní? Kdo přesně je za všechno odpovědný? Měl by vůbec umožnit na své platformě politickou reklamu? Ale hlavně – jak Facebook změní fungování, když je na shromažďování dat svých uživatelů a jejich předprodeji dalším firmám založena jeho existence a obchodní model? A nejde tedy tolik o zneužití systému jako o jeho prosté využití.

Zároveň se objevila zpráva, že z firmy v létě odejde Alex Stamos, který byl doposud odpovědný za bezpečnost informací, tedy i dat uživatelů. Deník The New York Times to na základě rozhovorů se současnými i bývalými zaměstnanci Facebooku interpretuje jako výsledek dlouhodobých sporů ve vedení firmy, které se netýkají jen aktuálního skandálu.

Stamos podle NYT prosazoval větší otevřenost a transparentnost směrem k veřejnosti (zejména v otázce ruského vlivu) a také navrhoval ve fungování Facebooku změny, které měly zabránit opakování minulých chyb. U kolegů však narazil. Nejen tato informace ukazuje, že firma a její hlavní šéfové si stále neuvědomují míru odpovědnosti, kterou mají vůči uživatelům i ke společnosti jako celku. „Zuckerberg se o možných dopadech působení své firmy vyjadřuje s takovou mírou naivity, že to bylo nejprve absurdní a dnes je to přímo nebezpečné,“ píše v komentáři Atlantic.

Alexander Nix, zde ještě šéf firmy Cambridge Analytica • Autor: REUTERS
Alexander Nix, zde ještě šéf firmy Cambridge Analytica
Alexander Nix, zde ještě šéf firmy Cambridge Analytica • Autor: REUTERS

Do kategorie již padlých aktérů patří dosavadní šéf Cambridge Analytica Alexandr Nix, kterému ovšem spíše než využití dat facebookových uživatelů srazily vaz nahrávky britské televize Channel 4. Na jedné z nich reportérovi předstírajícímu, že si objednává jeho služby, nabízí diskreditaci jeho politického oponenta - ať už za pomoci atraktivní ženy (a nahrávky sexu) nebo fiktivního developera (a nahrávky předání úplatku). Cambridge Analytica je vůbec samostatný případ - jeden z jejích dalších šéfů se teď například pochlubil, že to oni dostali Trumpa do Bílého domu a mimo jiné vymysleli i kampaň proti jeho soupeřce Hillary Clinton.

Další však dodávají, že hlavním problémem zůstává sám Facebook. Podle informací amerických médií, třeba deníku The Washington Post, ho začala rovněž vyšetřovat Federální obchodní komise (FTC), která se podobá tuzemskému antimonopolnímu úřadu a věnuje se i ochraně spotřebitelů. Komise má vyšetřit, zda firma neporušila závazek, k němuž ji donutil stejný úřad v roce 2011, když vyšetřoval podmínky, za nichž je na platformě chráněno soukromí uživatelů a jak jsou o tom informováni.

Podle tohoto slibu měl Facebook zařídit, že jeho uživatelé budou vědět a odsouhlasí každý prodej svých dat třetím firmám – a není jasné, že se to v případě Cambridge Analytica stalo. Pokud FTC dospěje k závěru, že firma pochybila, hrozí jí podle Postu „masivní pokuta“.  Zuckerberg se pak bude muset dříve či později objevit, protože ho podle zpráv z amerického Kongresu mají chuť předvolat ke slyšení politici obou stran.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].