Když loni na podzim dala londýnská galerie Tate Modern do prodeje lístky na osm nadcházejících únorových večerů, během nichž zde kapela Kraftwerk přehraje v celé délce svá vybraná alba, poptávka publika přetížila a zcela vyřadila z provozu server této prestižní instituce.
Kraftwerk v britské galerii opakují projekt Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8, který si vyzkoušeli již v newyorské MoMA. Inscenují všechny své řadové desky počínaje čtvrtou Autobahn a konče Tour de France z roku 2003. A
potvrzuje se tradované tvrzení, že spolu s Beatles jsou právě oni tou nejvlivnější kapelou, z níž dodnes čerpá světový pop.
Düsseldorfská čtveřice Kraftwerk se rodila v atmosféře po revolučním roce osmašedesát, kdy generace mladých Němců toužila skoncovat s konzervatismem a zároveň reagovala na břímě II. světové války. Tak na začátky vzpomíná v rozhovoru pro deník Telegraph kytarista Michael Rother, pozdější zakladatel formace Neu! Toužili tehdy po nové identitě a tu přinesla i nová elektronická, robotická a zdánlivě odlidštěná hudba. To vše v časech, které uctívaly spíš vlasaté rockové formace typu Led Zeppelin než hudebníky s vizáží solidních byznysmenů.
Technologický pokrok následujících desetiletí však začal futuristický styl Kraftwerk povážlivě dohánět. Mechanická rytmika učarovala temným post-punkovým kapelám a celá syntezátorová popová scéna 80. let by neexistovala bez jejich vlivu. Od Depeche Mode přes New Order po Pet Shop Boys.
V devadesátých letech se jejich zvuky staly nepřebernou databankou samplů pro taneční scénu a strojově syntetický minimalistický zvuk je v dnešní době typický takřka pro každý hit ze špičky hitparád: ať už jde o Lady Gaga nebo Britney Spears. Jak je západní civilizace zvyklá digitálně žít, zvykla si i digitalitě naslouchat: už jí ty zvuky neznějí chladně, natož nelidsky.
Kraftwerk sami možná již patří do muzejních prostor, ale podařilo se jim něco, z čehož musí každého utopistu jímat závrať. Svět, který si vysnili a v úzkém kolektivu stvořili, se ještě se za jejich života stal globální skutečností.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].