0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Společnost9. 12. 20123 minuty

Vánoce z Číny

Český spotřebitel je už zkušený, asertivní, pozná kvalitu a nehledí už jen na cenu. A je to vidět i na internetových debatách o čínských e-shopech.

Je libo krabičku na baterky? • Autor: Archiv
Je libo krabičku na baterky?
Je libo krabičku na baterky? • Autor: Archiv

Tři čtvrtiny lidí nakoupí aspoň nějaké vánoční dárky na internetu. Letos před Vánoci utratí Češi na síti 16–18 miliard korun. Největší tržby budou 10. prosince. Ovšem asi nejzajímavější údaj, který se v různých průzkumech a odhadech objevil, je ten o Číně. Patří k nejkurióznějším nákupním zvyklostem Čechů, že se stále častěji vydávají na vánoční nákupy do dalekých čínských e-shopů. Podle České pošty odtud přichází nejvíc „petit paquettes“, tedy malých balíčků – to proto, že do hodnoty 22 eur se z nich neplatí clo ani DPH. Co v nich do Česka asi tak chodí? Koření, hedvábí, plody Orientu?

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na ukázku jedno video z internetu. Na něm je vidět ruce českého spotřebitele, jak nedočkavě rozdělávají jeden takový balíček. Otevírá, chvilka napětí – a uvnitř je osm umělohmotných krabiček na tužkové baterie. K tomu hraje hudba dojemná jako při závěrečném polibku z Rozumu a citu. Také ostatní ohlasy na webu ukazují, že si z Číny necháme rádi posílat hlavně drobné nákupy, neboť na větší zakázky si lidé při té vzdálenosti netroufnou a doručení je zpravidla zdarma.

Levných věcí je v nabídce dost, kromě krabiček na baterky (pět dolarů) to může být pero s neviditelným inkoustem (1,39 dolaru) anebo sluchátka skoro úplně jako od iPhonu (jeden dolar). K dražším kuriozitám patří třeba takzvané šaty celebrit – kupříkladu v obchodě MLtailor jich mají výběr, tak  třeba rudé krajkové, které měla na sobě Rita Ora na cenách MTV. Jenže ona je měla od Marchesy – dražší asi tak stokrát. Shrnuto, procházka po čínských e-shopech připomíná návštěvu orientálního bazaru. Jsou tady samozřejmě i dražší a normálnější položky, u nichž se však nakupující shodnou, že pravost ani kvalita nejsou zaručeny.

Český spotřebitel je už zkušený, asertivní, pozná kvalitu, nehledí jen na cenu, to říkají všichni. Je to vidět i na internetových debatách o čínských e-shopech. Český nákupčí se v nich vyzná znamenitě – a všímá si, že tam mají hlavně aušus. Přesto ho zásilky z Číny záhadně přitahují – letos je jich o deset procent víc než loni a dále jich přibývá.

Záplava čínských „petit paquettes“ pod stromečkem může znamenat dvě věci. Buď že skutečně nastává čínské století. Anebo že český spotřebitel přes všechny své zkušenosti a zásady pořád nějak nemůže odolat úhlednému balíčku bez DPH.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].