Urbanova kouzla s cenou benzínu
Ani snížení spotřební daně, ani snížení DPH nejsou těmi správnými cestami, jak srazit poblázněnou cenu benzínu a nafty. Proč?

Ani snížení spotřební daně, ani snížení DPH nejsou těmi správnými cestami, jak srazit poblázněnou cenu benzínu a nafty. Proč?
Stínový ministr průmyslu a poslanec ČSSD Milan Urban předloží sněmovně dva návrhy. Ten první počítá se snížením spotřební daně na paliva. To nesmysl na první pohled. Principem spotřební daně je buď trestat prodej škodlivého zboží (jako u tabáku, alkoholu) či látat díry ve státním rozpočtu (to je právě případ paliv). Pokud by Urban srazil tuto daň, kudy by chybějící peníze do pokladny zase nalil? Prý stát vybral už mnoho miliard navíc na palivech v minulých letech. To ale není pravda – cena benzínu se zvyšuje, oněch zhruba dvanáct korun na litr benzínu však pro stát zůstává stejných. Navíc by tento návrh musel k přezkumu do Bruselu a šel by proti trendu přenášet daňovou zátěž z přímých na nepřímé daně.
Druhý nápad zní lákavěji. Snížením DPH na paliva se zabývají kvůli rostoucím cenám státy na celém světě – od Filipín, přes Česko až po Nigérii. Urban navrhuje snížit DPH z 19 procent na novou sazbu ve výši 12 až 14 procent. Na tuto třetí sazbu by ani nebyl potřeba souhlas Evropské komise. Jenže české snížení ceny benzínu by bylo jen kapkou v nynějším rozbouřeném ropném moři a ceny by jistě brzo povyskočily zase nahoru. Snížení českého DPH je s prominutím opravdu nic ve srovnání s hladovými rozvíjejícími se ekonomikami Asie či problémovými dodávkami z válečných území - tedy s hlavními důvody nynější ropné krize.


Urban ale ve svém tažení dostal nečekanou podporu. Může argumentovat, že osamocená česká akce by sice nic nezmohla, ale koordinované evropské úsilí ano. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy navrhl celoevropské snížení DPH na paliva. Má k tomu dobré důvody. V přístavech se mu bouří rybáři a námořníci, kteří ještě před několika měsíci platili zhruba půl eura za litr nafty a dnes jsou už na tři čtvrtě euru. Jenže ani francouzský návrh nemá reálný základ. Evropská komise se už vyjádřila, že je proti Sarkozyho myšlence. Proč? Evropa by tak vyslala signál zemím vyvážejícím ropu, že je zde další prostor pro zdražování komodity podle logiky: když mohli ještě včera platit horentní sumy, mohou je jistě platit po chvilce oddechu i zítra. Navíc by zlevněná paliva nejspíše opět zvýšila spotřebu, což by v důsledku cenu o to rychleji vytlačilo vzhůru.
Vysoká cena cena ropy je pro evropskou ekonomiku zničující, ale snížení DPH (o spotřební dani ani nemluvě) není tím správným lékem. V tomto případě by zafungoval jen jako nenadálá vycházka pro těžce nemocného pacienta, který ji využije k bujaré oslavě, a vrátí se na lůžko ještě v horším stavu než předtím.
Díky za pozornost. Další audia si můžete stáhnout na adrese podcast.respekt.cz
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].