Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Boj o Hrad: Rozhodující nemusí být peníze, ale dobrovolnická vlna

Pokud se nepodaří vybrat třicet nebo čtyřicet milionů, neznamená to automaticky neúspěch

Autor: Aktuálně - Jakub Plíhal
Autor: Aktuálně - Jakub Plíhal

Možná, že do prezidentské soutěže ještě vtrhne nečekaná kandidátka nebo kandidát, a obrátí tak všechny předpoklady naruby. Podle expertů to však není pravděpodobné a prezidentem či prezidentkou se tak nejspíš stane někdo ze čtveřice Andrej Babiš (pokud bude kandidovat), Petr Pavel, Danuše Nerudová a Josef Středula.

U posledních tří přitom bude hrát roli i to, kolik na volby seženou peněz a prostředků. Babiš takové starosti nemá: povolených čtyřicet milionů korun do prvního kola může zaplatit z vlastních peněz. Navíc předstírá, že jeho současné objíždění země v karavanu není prezidentská kampaň, ale propagace hnutí ANO před senátními a komunálními volbami. Takže v reálu – protože jeho kandidatura se takřka stoprocentně očekává - může utratit ještě víc.

Ony tři kandidáty velké vybírání peněz teprve čeká. Z transparentního účtu Josefa Středuly lze vyčíst, že ještě pořádně nezačal, protože konto je téměř prázdné a bez pohybů. Jinak jsou na tom Petr PavelDanuše Nerudová. Oběma protekly účty už zhruba čtyři miliony korun – ale to je pořád výrazně méně, než by mohli a chtěli využít.

Peníze a hlasy nicméně nemají přímou úměru. Marek Hilšer v minulé přímé volbě nebo Vladimír Franz v předminulé dosáhli slušného výsledku za minimální částky, naopak Michal Horáček nebo Jan Fischer při svých kandidaturách za jeden hlas “zaplatili” výrazně víc. Podle marketéra Jakuba Hussara (který pracoval pro skladatele a výtvarníka Franze a v minulých volbách pro Pavla Fischera) se totiž dá uspět i s relativně skromnou kampaní: pokud se nepodaří vybrat třicet nebo čtyřicet milionů, neznamená to automaticky neúspěch.

“Hodně peněz se dá ušetřit dobrým plánováním. Když si včas, tedy za dobré peníze, pronajmete velký billboard na dobrém místě, nemusíte pak zemi draze oblepovat svými plakáty,” říká Hussar. “Dobře známý kandidát by zase neměl utrácet peníze na sociálních sítích, tím nic moc nezíská, ale měl by investovat peníze do objíždění země. Člověk, který tak známý není, to má naopak.”

Podle Hussara je každopádně jedna věc, kterou žádné peníze nevykoupí a která zároveň miliony korun ušetří - zástup dobrovolníků, ideálně v počtu několik tisíc. “Asi se nedá říct, že bez nich občanský kandidát nemůže vyhrát. Ale jsou jen těžko nahraditelní. Potřebujete roznést do schránek půl milionu letáků? Stačí je nechat vytisknout a druhý den to je; zadarmo. Kolik by si za to asi vyfakturovala Česká pošta?” říká Hussar. Viditelní, početní a nadšení dobrovolníci a dobrovolnice jsou navíc velká psychologická i reklamní vzpruha. Vytvářejí dojem něčeho, čemu Hussar říká “vlna”.

Podle něj má v tomhle ohledu zatím nejlepší pozici Danuše Nerudová. “Petr Pavel nebudí takové pozitivní emoce. Budí hlavně dojem, že nejspíš porazí Babiše. Ale to na autentické nadšení nestačí. Josef Středula je na tom podle mě ještě hůř. Ze všech těch tří kandidátů se může na vlně vézt jen Danuše Nerudová,” shrnuje Hussar.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].