Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Auta jako orchestr

Jak ochránit elektrickou síť před náhlým a těžko předvídatelným přílivem proudu z větrníků? Zajímavou roli by v tom mohla sehrát auta na elektrický pohon. O technologii, která by pomohla energetice i ekologické dopravě, se jednalo na nedávné výroční konferenci amerických vědců v Kalifornii.

V2G (Vehicle to Grid, automobil do sítě) • Autor: EGP
V2G (Vehicle to Grid, automobil do sítě) • Autor: EGP

Na začátek listopadu roku 2006 nevzpomínají manažeři firmy E.ON v dobrém. Pobočka firmy na severozápadě Německa obdržela žádost, aby na čas odstavila jedno z důležitých vedení vysokého napětí spojujících region se zbytkem země. Bylo totiž třeba přemístit obří výletní loď Norská perla z doků, kde byla vyrobena, do Severního moře. Během plavby po řece Emži musela podeplout příslušné vedení a svojí výškou (asi 60 metrů) hrozila, že způsobí nebezpečný výboj a vedení poškodí.

Firma pečlivě namodelovala, jak odstávka zatíží zbytek sítě, a nezjistila nic varovného. Vedení tedy vypnula. Jenže krátce poté, co Norská perla vyplula, se neočekávaně zvedl silný vítr. Větrné elektrárny v celém regionu začaly pumpovat do sítě značné množství elektřiny, kterou nebylo kam „odložit“ – v současných sítích je nutné vyrobený proud hned spotřebovat. Vše se pak odehrálo během vteřin: automatika odstavila několik přetížených vedení, takže se navzájem propojená evropská síť rozpadla na tři izolované ostrovy. Ve dvou z nich elektrárny nedodávaly do sítě dost proudu, aby pokryly spotřebu, takže musela opět zareagovat automatická ochrana a přetížené síti ulehčit tím, že řadu zákazníků odpojila. Bez elektřiny zůstalo až patnáct milionů lidí v řadě evropských zemí od Chorvatska po Španělsko. Zastavily se vlaky, přestaly fungovat semafory, lidé uvízli ve výtazích.

Vítr tvoří důležitý zdroj energie a v budoucnu by měl hrát stále významnější roli. Je to však zdroj obtížně předvídatelný, elektrická síť se s náhlými poryvy či naopak delším bezvětřím špatně vyrovnává. Další zátěž představuje rostoucí počet fotovoltaických panelů, jejichž výkonnost rovněž závisí na počasí a denní době. Jak se tedy vyhnout problémům, jako byl ten, na jehož počátku stála plavba Norské perly?

Zatímco v Česku se nespolehlivost větru a slunce často používá jako argument proti obnovitelným zdrojům energie, v jiných zemích přemýšlejí, jak problém vyřešit.

O jedné zajímavé možnosti se před dvěma týdny diskutovalo na výročním zasedání Americké asociace pro rozvoj vědy (AAAS) v kalifornském San Diegu.

Peníze v garáži
Jsme v jednom ze sálů, kde konference AAAS probíhá, a sledujeme fotografii auta pohřbeného pod hromadou sněhu, z níž vedou jakési kabely k přípojce na stěně domu. „Možná se rozhodnete, že svoje auto ani nebudete vykopávat ze závěje, prostě jej necháte, aby stálo a vydělávalo vám peníze,“ přesvědčuje publikum Willett Kempton, specialista na obnovitelné zdroje energie z University of Delaware.

Martin Uhlíř, San Diego

Celý článek najdete v Respektu 10/2010, který vyjde v pondělí 8.3. 2010.

Na téma hybridních automobilů, elekromobilů, nových typů pohonů a paliv, v současnosti nejatraktivnějších modelů elektrovozů, i toho jak by mohly elektromobily majitelům vydělávat díky technologii označované zkratkou V2G, můžete 9.3. od 11:00 diskutovat s Janem Horčíkem, šéfredaktorem magazínu Hybrid.cz. Dotazy můžete pokládat již nyní.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].