V dokumentu Hvězdy za železnou oponou o „dovozu“ západních kapel do socialistického Československa se objevuje také záznam z poloviny září 1987 situovaný do Plzně. V tamním amfiteátru se konal mezinárodní Mírový koncert k poctě o rok dříve zavražděného švédského politika Olofa Palmeho. Hlediště tehdy zaplnila prazvláštní a nesourodá směsice posluchačů daná nepochopitelným dramaturgickým koktejlem vystupujících kapel: jako první začínala západoněmecká kapela Die Toten Hosen, na kterou se sjelo šest tisíc německých a československých punkerů, střídal ji normalizační středoproudý král diskoték Michal David, na kterého rozjeté publikum házelo rajčata a štěrk a na pódium přilétla i atrapa granátu. Zasáhla policie. Na industriální kapelu Einstürzende Neubauten z tehdejšího Západního Berlína už nedošlo, její členy příslušníci Veřejné bezpečnosti odvezli na hranice s Bavorskem.
V dokumentu se při vystoupení Die Toten Hosen mihne, nalepený na pódium, i kluk v černé kožené bundě a s čírem na hlavě, tehdy dvacetiletý Petr Hošek. Samozřejmě nemohl ani tušit, že se později stane legendou jedné české subkultury. A nejspíš to ani neplánoval. Tento oficiální koncert mnohým lidem přesměroval život, protože nic podobného do té doby nezažili. Petr Hošek tady ale směr zřejmě nehledal, protože měl už tehdy v hlavě jasno: chtěl být „punk“ a věnovat veškerou energii hudbě.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 55 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].