Za Alenou Nádvorníkovou
V jednu chvíli jsem v Praze kráčel Pařížskou třídou plnou vykřičených luxusních butiků a najednou jsem se o pár metrů výš v jednom z bytů nad ulicí ocitl v úplně jiném, zklidněném světě. Ve světě Aleny Nádvorníkové.
Navštívil jsem ji před dvanácti lety, kdy jí v Arbor vitae vyšla velká monografie. Spousta z děl soustředěných do knihy visela v jejím bytě, respektive byla namalovaná přímo na zdi. Nádvorníková se ve své spontánní tvorbě připomínající jeskynní malby pro 21. století nezastavila ani před díly jiných autorů a autorek, která sbírala. Zasahovala do nich, a když jsem se jí ptal, proč to dělá, říkala, že „v životě přeci stále něco zakrýváme, destruujeme a zároveň tím vytváříme něco jiného“. O své tvorbě mluvila nerada, podle ní jsou autorské výklady umění „chorobou dnešní doby“. Mluvili jsme spolu několik hodin, pak jsem se za ní ještě párkrát zastavil s přepisem našeho rozhovoru, který ale nakonec nevyšel. Přišel jí až moc osobní a na poslední chvíli ho z už připravené sazby Respektu nechala vyhodit.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].