A tug moves near the remains of the container ship Rena on Astrolabe Reef on the east coast of New…
Autor: REUTERS

Kdykoli se zřítí velké dopravní letadlo, pronikne událost do titulků médií po celém světě. Je to pochopitelné, k haváriím, které provází smrt cestujících, dnes dochází zřídka. V uplynulých dnech se nicméně pozornost světa upínala k obrovské kontejnerové lodi Ever Given, tvrdohlavě zaklíněné mezi břehy Suezského průplavu.

Neštěstí lodi Ever Given je neobvyklé i typické zároveň: plavidla jen zřídka uvíznou přímo v Suezském průplavu (dochází k tomu jednou za několik let) a námořní katastrofy pouze občas přilákají tolik pozornosti. Ale přesto, že je svět až neuvěřitelně závislý právě na lodích, jako je Ever Given, jsou námořní neštěstí překvapivě běžným jevem. Podle pojišťovny Allianz v roce 2019 ztroskotalo 41 velkých lodí, o rok dříve 46. Během posledních deseti let přicházeli námořní dopravci každoročně přibližně o stovku velkých plavidel.

Proč k neštěstím stále dochází? Za každým ztroskotáním stojí podobně jako za každým pádem letadla konkrétní selhání. Pro zvýšení bezpečnosti letecké dopravy se klíčovým ukázalo být prosazení radikálně nového přístupu k bezpečnosti a výcviku, známého jako „cockpit resource management“ nebo „crew resource management“, CRP (tedy, pokud se vůbec překládá, spolupráce vícečlenné posádky v kabině). K selháním dochází v letecké dopravě i dnes, ta však mají málokdy fatální důsledky. Lodní průmysl se pokoušel od úspěchu letců poučit, svůj vlastní přístup dokonce pojmenoval jako „bridge resource management“, BRM (spolupráce vícečlenné posádky na…

1_obalka_R14
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

1_obalka_R14
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte