Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Společnost

Vzpoura v evropském Detroitu

Česko a Slovensko jsou malé země, které vyrábějí hodně aut. Automobilový průmysl tvoří asi desetinu české ekonomiky, Škoda Auto je druhým největším soukromým zaměstnavatelem v zemi. Slováci dotáhli tento model, tedy zaměření se na automobilový průmysl, k úplné dokonalosti: je jich něco přes pět milionů a každý rok vyrobí milion vozidel, což z nich dělá suverénně nejvíce automobilový národ na světě. Z pohledu zbytku zeměkoule může náš kout světa celkem oprávněně působit jako evropský Det-
roit – tedy v dobách jeho dnes již zmizelé slávy.

V Česku i na Slovensku jsou ty největší autozávody v rukou firmy Volkswagen. Ta sem přišla na začátku devadesátých let a šlo o oboustranně výhodné spojení. Němci přinesli technologie a peníze, Češi a Slováci se zas rychle naučili vyrobit německou kvalitu za (daleko nižší) místní mzdy.

Jenže se zdá, že tato dohoda přestává platit. Zaměstnanci Volkswagen Slovakia, největší firmy v zemi, minulý týden svlékli montérky a vyhlásili časově neomezenou stávku, dokud nedostanou přidáno. Stávka v bratislavské továrně o 12 tisících zaměstnancích je největší v historii země. Není tedy divu, že slovenské zpravodajské servery informovaly o průběhu stávky doslova minutu po minutě, jak to bývá zvykem u událostí, jako jsou volby nebo přírodní katastrofy. Horkem rozpálené asfaltové parkoviště před bránou továrny, na kterém od úterka do pátku stály či posedávaly tisíce dělníků s transparenty, zaujalo bez nadsázky celý svět – o stávce v zemi, která…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 50 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].